13 februarie, București. Vehiculele comerciale cu propulsie electricã sau hibridã vor fi scutite de plata taxei de acces în București, conform Hotãrârii Consiliului General al Municipiului București din 31.01.2024, dupã ce Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a solicitat acest lucru Primãriei Capitalei.
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR: “Salutãm decizia Consiliului General al Municipiului București, care a înțeles cã decarbonizarea transporturilor este o obligație asumatã prin însãși calitatea României de membru al comunitãții europene. Conform acordului politic la care au ajuns recent Consiliul și Parlamentul European privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, s-a stabilit un obiectiv extrem de ambițios de reducere cu 45% a emisiilor camioanelor pânã în 2030. Din pãcate, la finalul anului trecut România avea doar 5 camioane electrice înmatriculate, pe când în alte țãri europene precum Germania opereazã deja peste 800 camioane electrice.
Prin scutirea vehiculelor comerciale cu propulsie electricã sau hibridã de la plata taxelor de acces în Municipiul București, Primãria Capitalei acordã un sprijin real și necesar transportatorilor rutieri pentru a putea face tranziția cãtre un transport comercial nepoluant în vederea decarbonizãrii activitãților zilnice de distribuție de alimente, medicamente și bunuri de larg consum pentru cetãțenii Capitalei României. Ne dorim sã ia exemplu și alte orașe și autoritãți pentru a oferi cât mai multe facilitãți acestui tip de vehicule, pentru a putea sã le creascã atractivitatea în special în lipsa unei scheme de stimulare a achiziției acestui tip de autovehicule comerciale”.
Taxele eliminate prin Hotãrârea Primãriei Capitalei sunt destul de consistente. Astfel, fațã de camioanele diesel, cele electrice sau hibride cu masa peste 40 de tone vor scuti 3.032 lei pe zi sau 26.000 de lei lunar pentru acces în zona A, iar cele cu masa de 5 - 7, 5 tone vor scuti suma de 312 lei pe zi sau 2.700 de lei pe lunã.
Pentru acces în zona B, camioanele ''verzi'' cu masa de peste 40 de tone vor scãpa de taxa de 469 lei pe zi sau de taxa pe lunã de peste 4.000 de lei, iar cele de 5 - 7,5 tone, de taxa de 86 lei pe zi sau 675 de lei pe lunã pe care o plãtesc acum camioanele diesel.
În plus, UNTRR mai cere Primãriei Capitalei eliminarea acestei taxe și pentru camioanele verzi care au drept combustibil gazul natural comprimat (CNG) ori lichefiat (LNG), iar în viitor cele cu propulsie pe hidrogen. De asemenea, transportatorii solicitã și sprijin guvernamental pentru introducerea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi, similarã celor introduse în majoritatea Statelor Membre UE, precum și sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii stațiilor de alimentare cu combustibili alternativi. Mai multe detalii aici.
Subvenționarea achiziției camioanelor verzi, alãturi de mãsurile de sprijin pe partea de operare precum scutirea de la plata taxelor de acces în orașe sunt mãsuri vitale, atâta timp cât acestea ajung sã coste și de trei ori mai mult decât cele alimentate cu combustibili fosili. O altã mãsurã extrem de necesarã susținutã de UNTRR este creșterea greutãții maxime admise a camioanelor electrice la 44 tone, pentru a compensa greutatea suplimentarã a bateriilor de pânã la 6 tone, fãrã a afecta eficiența operaționalã a transportatorilor rutieri care investesc în noile tehnologii, mult mai costisitoare.
***
Despre UNTRR: Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.