Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) a Parlamentului European a aprobat acordul provizoriu privind standardele privind emisiile de CO₂ pentru vehiculele grele noi la care au ajuns luna trecută Consiliul, Comisia Europeană și Parlamentul European.
Acordul menține obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 prea idealiste propuse de Comisia Europeană pentru camioane și autocare: o țintă de reducere cu 45% pentru producători până în 2030, procentul crescând la 65% începând cu 2035, pentru a ajunge la 90% începând cu 2040.
În ceea ce privește propunerea Parlamentului European de a impune obiective obligatorii de achiziție a vehiculelor grele cu emisii zero operatorilor mari de flote, acest lucru nu figurează în textul final de compromis.
În schimb, Comisia a fost însărcinată să raporteze despre nevoia potențială și impactul inițiativelor de creștere a ponderii vehiculelor grele cu emisii zero, inclusiv sporirea implementării camioanelor grele cu emisii zeri deținute sau închiriate de marii operatori de flote. Raportul Comisiei urmează să fie prezentat în iunie 2027.
Combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2
O altă evoluție pozitivă a avut loc săptămâna trecută. Ambasadorii UE au susținut acordul provizoriu privind noile standarde de CO2 pentru vehiculele grele, dar nu înainte de a îmbunătăți legea prin includerea unei cereri adresate Comisiei de a evalua rolul unei metodologii de înregistrare a vehiculelor grele care funcționează exclusiv cu combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2.
Etapele următoare
Un vot oficial al Miniștrilor mediului din UE va avea loc spre sfârșitul lunii martie, iar acordul va fi supus votului Plenului cel mai probabil la sfârșitul lunii aprilie.