Comisia Europeană a adoptat oficial Pachetul de mobilitate a pasagerilor, un set de propuneri menite să îmbunătățească drepturile și experiența pasagerilor în toate modurile de transport.
Industria transporturilor rutiere salută noul pachet UE de mobilitate a pasagerilor, însă avertizează cu privire la creșterea poverii administrative pentru operatorii de transport, care se vor confrunta cu sarcini suplimentare semnificative vizând sistemele lor IT și digitale.
Pachetul UE de mobilitate a pasagerilor, anunțat ieri, vizează modificări importante ale Regulamentului existent privind drepturile pasagerilor pentru transportatorii de autobuze și autocare, care este în vigoare de peste zece ani. Regulile actuale se aplică transportului cu autobuze și autocare pe distanțe programate de 250 km sau mai mult în UE, indiferent de lungimea călătoriilor individuale ale pasagerilor.
Modificările propuse acordă prioritate aplicării mai stricte a drepturilor pasagerilor și o mai bună informare a pasagerilor în toate modurile de transport, însă nu iau în considerare structura sectorului de autobuze și autocare în comparație cu alte moduri de transport. În special, marea majoritate a operatorilor de autobuze și autocare din UE sunt întreprinderi mici și mijlocii cu resurse limitate pentru dezvoltarea sistemelor digitale.
În timp ce recunoaște potențialul impact pozitiv al furnizării de informații pe cale electronica cu privire la drepturile individuale ale pasagerilor în transportul cu autobuzul și autocarul, IRU – organizația globală a transporturilor rutiere avertizează că obligația privind procesarea electronică a cererilor de rambursare și publicarea rapoartelor semestriale de calitate va fi o provocare uriașă pentru mulți operatori de autobuze și autocare.
Mulți operatori, în special cei care se bazează pe vânzarea de bilete la terminale, nu au infrastructura electronică necesară. Unele companii nici măcar nu au un site web și ar trebui să creeze unul doar pentru conformitate. IRU consideră că noile reglementări ar trebui să vizeze în mod special operatorii care dispun de mijloacele de comunicare electronică existente pentru a evita aplicarea unei sarcini administrative suplimentare uriașe asupra companiilor mai mici care operează deja la marje strânse.
Cadrul multimodal
IRU salută în special noua propunere pentru un cadru multimodal pentru drepturile pasagerilor și introducerea unor reguli clare pentru intermediarii care vând bilete multimodale simple sau combinate, abordându-se pentru prima dată probleme precum răspunderea intermediarilor și transportul fără întreruperi pentru călătoriile multimodale. Acest lucru se va aplica călătoriilor în care pasagerii folosesc cel puțin două moduri de transport.
Noul cadru introduce diferite niveluri de integrare a biletelor, cu roluri și responsabilități corespunzătoare pentru transportatori și intermediari. Este nedrept să fie responsabilitatea transportatorilor de autobuze și autocare în cazul conexiunilor pierdute atunci când vând bilete doar pentru o etapă a călătoriei printr-un intermediar, deoarece biletul este vândut separat, iar comunicarea este gestionată de intermediar, a precizat Raluca Marian – Director Advocacy UE al IRU. În scenariul în care o companie mică care operează cinci autobuze, vinde un bilet de zece euro pentru a transporta un pasager care pierde ulterior un zbor - responsabilizarea companiei de autobuze pentru conexiunile de zbor pierdute, fie din cauza informațiilor inexacte ale pasagerilor, fie din alte motive, este disproporționată. În astfel de cazuri, este responsabilitatea intermediarului care vinde biletul multimodal. IRU consideră că aceste situații necesită clarificări suplimentare în procesul legislativ.
Spațiul datelor de mobilitate
În efortul de a eficientiza schimbul de informații în sectorul mobilității, Comisia a introdus, de asemenea, cadrul UE privind spațiul datelor de mobilitate și a revizuit Regulamentul delegat privind serviciul multimodal de informații privind călătoriile (MMTIS) la nivelul UE.
Actualul MMTIS este în vigoare din 2017 și impune deținătorilor de date, cum ar fi operatorii de transport, autoritățile de transport și administratorii de infrastructură, să facă anumite informații accesibile prin punctele naționale de acces din fiecare stat membru. Până acum, acesta era limitat la date statice, dar acum va fi extins la date dinamice.
Este important de menționat că terții nu vor avea acces automat la datele dinamice odată ce punctele de acces naționale primesc link-urile companiei către informațiile relevante. Datele vor fi disponibile numai cu acordul ulterior între terț și deținătorul datelor.
IRU evidențiază faptul că regulile Comisiei trebuie să clarifice că numai operatorii de transport care au aceste date deja digitalizate ar trebui să le facă accesibile prin punctele de acces naționale. Orice nouă obligație de a digitaliza informațiile sau de a crea noi seturi de date digitale în scopul partajării acestora ar necesita investiții costisitoare din partea companiilor și autorităților, mai ales dacă vorbim de partajarea datelor în timp real. Acest lucru nu este evident în regulile publicate și IRU solicită Comisiei să clarifice acest aspect în notele de orientare ulterioare.
Inițiativa pentru un spațiu european comun de date privind mobilitatea (EMDS) a fost, de asemenea, adoptată astăzi. Acesta este un cadru neobligatoriu pentru a îmbunătăți accesul și partajarea datelor privind transportul și mobilitate. Industria transporturilor rutiere salută în mod deosebit menționarea inițiativei privind Accesul la datele vehiculului în cadrul spațiului european de date privind mobilitatea.
Menținerea alegerii utilizatorilor față de accesul terților la datele din vehicul este crucială, accesul necesitând o relație contractuală existentă pentru furnizarea de servicii.
Legislația specifică sectorului nu ar trebui să ofere un temei juridic suplimentar pentru accesul guvernamental la date, ci ar trebui să păstreze caracterul excepțional al accesului autorităților publice, așa cum este prevăzut în Legea datelor- Data Act recent adoptată de Consiliul UE.