Conform, Comunicatului de presă EUROSTAT, China este principal partener de import al mașinilor electrice
Între 2017 și 2023, comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial. În 2023, aproape 43% din numărul total de mașini importate în UE au fost electrice sau hibride, ceea ce indică o creștere semnificativă față de ponderea observată în 2017, care a fost de 8%. Exporturile UE au crescut de la 2% din numărul total de mașini exportate în 2017 la 26% din total în 2023 (creștere cu +24 pp).
Mașinile hibride non-plug-in au trecut de la 6% din totalul importurilor de mașini din UE și 0,4% din exporturile de mașini din UE în 2017 la 18% și, respectiv, 11%, în 2023. Mașinile complet electrice au reprezentat 19% (+18) puncte procentuale ( pp) comparativ cu 2017) din importurile de mașini din UE și 11% din exporturile de mașini din UE (+10 pp) în 2023, iar mașinile hibride plug-in au reprezentat 6% (+5 pp) din importurile de mașini din UE și 4% din exporturile de mașini din UE (+3 pp).
În România, conform comunicatului APIA:”Autoturismele full electrice dețin o cotă de 5.6% din piață, în luna septembrie a anului 2024, față de septembrie 2023, când reprezentau 12.5%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5.9%, față de septembrie 2023, când reprezentau 10.9%.”

Setul de date sursă: ds-045409
Importurile și exporturile de mașini full electrice au continuat să crească
Din punct de vedere valoric, în 2023, UE a cheltuit 44,6 miliarde de euro pe importurile din țările extra-UE pe mașini hibride și electrice, o creștere cu 21%, față de 2022 (36,9 miliarde de euro). Importurile de mașini complet electrice au fost în valoare de 20,2 miliarde de euro, urmate de mașini hibride non-plug-in (15,5 miliarde de euro) și de mașini hibride de rețea (8,9 miliarde de euro).
Exporturile acelorași produse către țările extra-UE s-au ridicat la 62,1 miliarde EUR în valoare totală, +5% față de 2022 (59,1 miliarde EUR). De asemenea, la export, mașinile complet electrice s-au clasat pe primul loc ca valoare, cu 29,4 miliarde de euro, urmate de mașinile hibride non-plug-in cu 22,5 miliarde de euro și de mașinile hibride cu 10,2 miliarde de euro.
Mașinile electrice au fost cea mai mare categorie comercializată între mașinile hibride și electrice în 2023, o schimbare față de 2022, când mașinile hibride non-plug-in erau categoria principală.
Primele 3 țări extra-UE din care UE a importat mașini electrice au fost China, cu 9,7 miliarde EUR (corespunzând la 48% din totalul importurilor de mașini electrice), urmată de Coreea de Sud (4,3 miliarde EUR) cu o cotă procentuală de 21 % și Regatul Unit (2,1 miliarde EUR) cu o cotă de 10%.
Principalele trei țări extra-UE pentru exporturi au fost Regatul Unit și Statele Unite, cu o cotă de 24% fiecare (7,1 miliarde EUR, respectiv 6,9 miliarde EUR), urmate de Norvegia cu 11% (3,1 miliarde EUR).

Setul de date sursă: eurostat