Comisia Europeană a publicat pe 02.05.2022 două regulamente cheie de punere în aplicare privind clasificarea noilor încălcări legate de Pachetul Mobilitate 1 și formula comună de evaluare a riscurilor.
1. Regulamentul CE - noi încălcări grave ale normelor Uniunii care pot duce la pierderea bunei reputații de către operatorul de transport rutier
Pachetul Mobilitate 1 a introdus un criteriu suplimentar care trebuie luat în considerare de Comisie atunci când definește gradul de gravitate a încălcărilor grave, adăugând referirea la riscul de denaturare a concurenței de pe piața transportului rutier.
Noua clasificare a încălcărilor grave realizata de CE este disponibilă in lb. RO aici
Încălcarea obligației privind întoarcerea acasă a camionului nu a fost inclusă de CE în clasificarea încălcărilor grave ale Pachetului Mobilitate 1 care pot determina pierderea de către un operator de transport rutier a bunei reputații. CE a clarificat că obligația întoarcerii acasă a camionului nu se află în domeniul de aplicare al regulamentului de modificare, care se referă numai la încălcări la cerința privind buna reputație.
Obligația întoarcerii acasă a camionului este o condiție pentru cerinţa privind sediu (art. 5 din Regulamentul 1071/2009) și nu pentru cerința privind buna reputație (art.6 din Regulamentul 1071/2009) și, prin urmare, nu se află pe lista încălcărilor care ar putea duce la pierderea bunei reputații. Cu toate acestea, în cazul în care o companie nu respectă și celelalte cerințe de acces la profesie - cerința privind sediul, capacitatea financiară și competență profesională nu va obține o licență comunitară sau își va pierde licența.
2. Regulamentul de punere in aplicare CE privind formula comună pentru calcularea gradului de risc al întreprinderilor de transport
La stabilirea acestei formule, Comisia a luat în considerare toate încălcările susceptibile să afecteze gradul de risc al întreprinderilor, printre acestea numărându-se și încălcările Regulamentului (CE) nr. 561/2006 , ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 și ale dispozițiilor naționale de transpunere a Directivei 2002/15/CE privind timpul de lucru al conducătorilor auto profesioniști, precum și încălcările menționate la articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 privind condiţiile referitoare la cerinţa privind buna reputaţie
Formula de calcul este prezentată în anexa la Regulamentul CE
La aplicarea formulei comune se utilizează următoarele principii și elemente:
- Perioada de timp în care o încălcare este luată în considerare în formulă este de doi ani.
- Operatorii de transport trebuie clasificați în intervale de risc pe baza punctajului lor în funcție de tipul de încălcare
- Gradul de risc final al unei întreprinderi trebuie să ia în considerare numărul total de controale efectuate, atât în trafic, cât și la sediul acesteia, inclusiv controalele cu ocazia cărora nu au fost constatate încălcări
- Punctajul ponderat al unui control individual trebuie să ia în considerare toate vehiculele controlate
- Dacă un control efectuat la sediul unei întreprinderi de transport stabilește că întregul parc auto al acesteia este echipat cu tahograful inteligent, punctajul său final se înmulțește cu un factor de 0,9.