CFR Marfă, cu o cifră de afaceri de 778 milioane lei și 3.200 de angajați, a ajuns la datorii de 4,5 miliarde de lei, dintre care 2,6 miliarde de lei ajutor de stat pe care trebuie să îl returneze. Așa că a fost înființată o nouă companie ce va cumpăra activele de la CFR Marfă, iar cu banii obținuți, aceasta din urma își va putea achita o parte din datorii. Guvernul mai așteaptă acum acordul Comisiei Europene privind procedura de recuperare a ajutorului de stat.
CFR Marfă urmează să își încheie activitatea în martie anul viitor, iar locul acesteia va fi luat de Carpatica Feroviar.
Guvernul a aprobat pe 6 iunie capitalizarea Carpatica Feroviar SA, prin suplimentarea cu 125.000 de lei a bugetului Ministerului Transporturilor, suma fiind alocată din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului. „Deci e foarte important ca, dacă vine altă companie, aceea să nu aibă legătură cu cea veche, pentru că, dacă are legătură cu firma veche şi există ajutor de stat neplătit, atunci îl va moşteni. Dacă noua companie este văzută ca moştenitoarea legală a companiei vechi, atunci va moşteni şi ajutorul de stat neplătit. Esenţa acestui caz este că trebuie să dovedim că această companie Carpatica, care e o companie a statului român, care foloseşte vagoanele lui CFR Marfă şi face activitatea pe care o făcea CFR Marfă, cu activele lui CFR Marfă, este totuşi o entitate nouă care nu moşteneşte datoriile lui CFR Marfă. Trebuie să dovedim Comisiei că această companie va fi profitabilă. Noi trebuie să dăm Comisiei planul de afaceri a lui Carpatica, trebuie să convingem Comisia că acea firmă va fi profitabilă şi atunci statul se comportă ca un investitor privat prudent şi nu-i ajutor de stat, e o investiţie ceea de face statul”, a explicat Bogdan Chiriţoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Noua companie va desfăşura două tipuri de activităţi – de interes strategic, pentru asigurarea necesităţii de mobilitate prioritizată, ţinând cont de parteneriatele rezultate din obligaţiile sale internaţionale şi de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză şi de interes comercial, fiind o societate cu capital de stat finanţată din surse proprii ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar.
Operatorii privați de transport s-au opus înființării noii companii, spunând că aceasta va continua activitatea ineficientă și administrarea plină de defecte a CFR Marfă. Tot operatorii privați spun că interesul strategic și militar susținut pentru înființarea Carpatica Feroviar nu se justifică deoarece ei și-au asumat răspunderea și au capacitatea de a susține și rezolva orice tip de transport special, strategic sau militar pe cale ferată. Cu o cotă de piață de 70%, companiile private pot acoperi situațiile de criză invocate în nota de fundamentare care susținea înființarea Carpatica Feroviar.