La mai bine de 2 ani și jumătate de la intrarea în vigoare a PM1 sunt încă șoferi și manageri de transport care nu cunosc legislația specifică PM1 și nu dețin certificate de detașare.
Deși este greu de crezut, aceasta este realitatea.
Încă sunt manageri de transport care spun că au primit amendă ”abuzivă” și șoferii lor nu aveau nevoie de certificat de detașare pentru că efectuau transporturi bilaterale directe între Spania- Franța și Franța-Spania.
Da, teoretic au dreptate, dacă efectuezi un transport între Spania și Franța operațiunea este bilaterală, însă în practică trebuie să ne uităm unde este înregistrat capul tractor și unde își are sediul întreprinderea de transport care îl deține. Dacă camionul este înregistrat în Spania sau Franța, atunci transportul este bilateral, dar, dacă este înregistrat în România atunci este terț (cross-trade) și atunci șoferul este obligat să dețină certificat de detașare.
"cross-trade": se referă la operațiuni de transport internațional efectuate de un transportator între două state membre gazdă, diferite de statul de reședință al transportatorului respectiv
După ce șoferul sau managerul de transport se lămuresc că au nevoie de certificat de detașare se pune întrebarea cum îl obțin repede ca să îl prezinte inspectorului în trafic.
Și aici apare problema.
Un certificat de detașare se obține foarte repede, însă pe certificat apare data și ora la care a fost emis așa că inspectorii de trafic nu îl iau în considerare chiar dacă șoferul îl prezintă la 15 minute.
Conform Directivei 1057/2020, operatorul de transport înregistrat în România trebuie să emită certificatul de detașare prin IMI conducătorului auto cel târziu la data începerii detaşării. Ori în timpul controlului șoferul începuse deja detașarea pe teritoriul statului controlat și în timpul verificării organul de control a verificat în timp util că pe site-ul IMI nu era emis certificatul de detașare.
Când trebuie să dețină șoferul certificat de detașare?
Când realizează următoarele operațiuni de transport:
- Cabotaj (între 2 puncte pe teritoriul unui stat membru UE- ex, Paris-Lyon)
- Transport internațional
-între 2 state membre UE
-între un stat membru UE și unul nonUE
Pentru consultanță detașare și control detașare: Lorena Sandu, [email protected]
Pentru emitere certificate de detșare prin IMI: https://detasaretransport.ro/