În timp ce în România, de peste 16 ani, UNTRR cere constant introducerea unui tarif minim de transport, statele care deja au implementat această măsură monitorizează constant nivelul costurilor din domeniu, astfel încât prețurile oferite să fie corecte. Stabilirea unui index sau observator al costului de referință în transporturi este o măsură practicată de mai multe țări europene precum Franța, Spania, Norvegia sau Ungaria. Neaplicarea unei astfel de măsuri și la noi afectează deja serios competitivitatea transportatorilor, care se confruntă cu dificultăți serioase. În România, 71% din totalul mărfurilor sunt transportate pe cale rutieră, așa cum se arată în studiul „Piața transporturilor rutiere 2018-2030“ (https://piata-transporturilor.ro/). „Un sistem legal de stabilire a costului de referință în transporturile rutiere naționale ar oferi protecție transportatorilor, permițându-le să respecte legislația și să includă toate costurile legale, care trebuie transferate clienților. Prin această măsură, s-ar putea realiza actualizarea automată a costului de referință în transporturile rutiere naționale cu prețul la motorină, taxele de drum și orice alt cost, care ar trebui să meargă automat către clienți, fiecare transportator având posibilitatea să negocieze liber cu clienții marja de profit.“, a explicat Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.
În Spania, după ce transportatorii au amenințat cu un protest masiv la finalul lui 2021, autoritățile naționale au început să supravegheze mult mai atent acest sector. Astfel, sunt publicate liste cu firmele care întârzie plata subcontractorilor, se dau amenzi pentru întârzierile de la încărcare sau descărcare și se interzice comandarea transporturilor sub pragul de rentabilitate. Dar, pentru a afla mai exact care este acest prag, autoritățile spaniole calculează în mod constant costurile de operare ale transportului intern și publică rapoarte trimestriale.
Cea mai recentă ediție a acestui raport publicat de Ministerul Transporturilor spaniol analizează datele din al doilea trimestru al anului. Aici, costul mediu pe kilometru pentru un tractor cu semiremorcă a fost stabilit la 1,30 EUR în al doilea trimestru, cu o scădere de circa 4% a prețurilor la motorină față de primul trimestru. Însă, aceste costuri au fost în continuare cu 3,6 % mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent.
Costurile cele mai mari sunt cele cu motorina, reprezentând 32,1% din total, iar pe locul doi sunt cele cu șoferii, de 30,7%.
Estimările studiului au arătat că, în cazul unui tractor cu semiremorcă utilizat în transportul național, costurile anuale au fost estimate la 156.366,60 de euro.
Cât privește renumerația de transport, aceasta a fost diferențiată pe categorii individuale de distanță. Astfel, pentru distanțele de până la 50 km, tarifele au scăzut cu circa 5,6%, pe cele de până la 300 km au crescut cu 1,6%, iar pe cele de peste 300 de km creșterea a fost de doar 0,4%. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, prețurile au fost în medie cu 0,8% mai mari în condițiile în care anul trecut costurile erau cu 3,6% mai mici.
Raportul spaniol a cules informații și despre cererea de transport de pe piață de la circa 1.000 de companii de transport intern și internațiomal. Astfel, numărul de tone-kilometri manipulate de transportatorii spanioli a fost cu 5,9% mai mare anul trecut. O creștere de 2,3% s-a înregistrat în transportul local, de 7,1% în cel național și o de 5,5% în transportul internațional