Radu DINESCU- Secretar General UNTRR: ”Ne confruntăm cu o situație fără precedent în UE, când un Regulament obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar. Un recent studiu realizat de IRU, în luna septembrie ac, la care au participat peste 1.000 de companii de transport, arată că doar 6,42% din flota aferentă a fost dotată cu tahograf inteligent 2. Trebuie înțeles că noi, esticii facem transportul cross-trade în UE, în timp ce în țările dezvoltate din vestul Europei, operatorii lucrează preponderent național – de ex în Franța 94% dintre autovehiculele operate, sunt implicate exclusiv în transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2. Și atunci orice măsură luată care ne pune pe noi în dificultate să ne retro-echipăm în timp util, poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport. Aceste aspecte le vom prezenta către Comisia Europeană într-o abordare cât mai realistă în privința potențialelor amenințări ale funcționării pieței europene de logistică. Realitatea este că dacă doar în România ar exista întârzieri, problema ar fi în principal a noastră la nivel național, dar având în vedere întârzierile semnificative înregistrate la nivel UE, Comisia trebuie să vegheze asupra bunului mers al pieței unice. Desigur că transportatorii care au făcut eforturi să se doteze în timp util, confruntându-se cu o serie de probleme de natură tehnică și funcțională la retro-echipare și apoi la utilizare, aceștia își doresc să utilizeze acest avantaj competitiv începând cu 1 ianuarie 2025. Din păcate perspectiva românească este un pic diferită de cea la nivel european, în privința ușurinței cu care transportatorii își pot retro-echipa autovehiculele cu tahograf 2, situație generată de sistemul de oligopol prin care cei 2 unici producători privați de tahografe din UE, au doar câte un reprezentant unic care fac împreună legea națională după cum vor (sub pretextul instruirii personalului atelierelor și dotării tehnice ale acestora – toate procedurile, costurile și autorizările fiind total subiective), îngrădind concurența maxim posibil și așa limitată la nivel european. Ne dorim ca autoritățile din România să își joace rolul de arbitru imparțial, corect care să faciliteze îndeplinirea obligației legale de către transportatorii români. În paralel vom adresa solicitări de clarificare Comisiei si celor 2 producători europeni care se bucură de exclusivitatea furnizării unor echipamente obligatorii prin lege, supra-protecția reprezentanților la nivel național fiind total nejustificată. Transportatorii români nu pot monta în România tahografe noi cumpărate din alte țări din UE, fără să plătească tributul reprezentantului local al unuia din cei doi producători de tahografe, abordare inexistentă în orice altă țară din UE. La nivelul IRU, subiectul va fi discutat la Bruxelles în 16 octombrie a.c., o decizie a membrilor urmând să fie luată față de potențiale solicitări către CE.”
În 18 septembrie 2024, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România-UNTRR și Asociația Service-urilor din România -ANSAR împreună cu Registrul Auto Român- RAR au organizat la București, Pullman World Trade Center, Conferința „Retro echiparea autovehiculelor cu tahograf inteligent generația a 2-a (V2G2) provocarea datei limită și impactul asupra pieței de transport rutier intracomunitar„.
Conferința a fost moderată de dl. Radu DINESCU- Secretar General UNTRR și a avut ca invitați din partea RAR- dl. Mihai ALECU -Director General RAR și dl. Adrian COADĂ, din partea MT, Direcția Transport Rutier - dl. Victor TACHE, din partea ISCTR- dl. Florin GAGEA și din partea ANSAR dl. Iulian CSASZAR- Președinte și dl. Ovidiu AIFTINCAI- Vicepreședinte ANSAR.
Conferința a avut ca scop conștientizarea operatorilor de transport asupra termenului limită privind retro-echiparea camioanelor și autocarelor cu tahograf inteligent 2.
UNTRR solicită autorităților române și europene extinderea cu doi ani a termenului limită de retro-echipare cu tahograf inteligent 2 a autovehiculelor de marfă și persoane utilizate în transportul internațional în Uniunea Europeană (UE) permițând transportatorilor rutieri români să efectueze această operațiune în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului care sunt efectuate la doi ani și nu în mod forțat până la finalul acestui an, așa cum prevede Pachetul Mobilitate 1 (PM1) prin Regulamentul 1054/2020.
Funcționarea pieței europene de transport poate fi serios afectată la începutul anului 2025.
Industria transporturilor rutiere din România dar și din celelalte State membre UE se confruntă cu întârzieri și provocări semnificative în respectarea termenelor limită stabilite prin Pachetul Mobilitate1, așa cum evidențiază sondajele realizate de UNTRR și IRU privind monitorizarea retro-echipării camioanelor și autocarelor cu tahograf inteligent 2.
Radu DINESCU: ”Pentru a evalua situația din România, având în vedere obligația industriei transporturilor rutiere de mărfuri și persoane din țară de a se dota cu tahografe inteligente 2 înainte de 2025 pentru a putea continua să opereze transporturi în UE, UNTRR a realizat un sondaj online și a organizat o conferință pe 18 septembrie 2024 alături de toți actorii implicați în acest proces de retro-echipare cu tahograf inteligent 2: MTI ca autoritate de reglementare, RAR ca autoritate de implementare, ISCTR ca autoritate de control, și ANSAR ca furnizor de soluții tehnice și montaj.
Rezultatele sondajului arată că doar 93% dintre respondenți aveau cunoștință despre obligativitatea retro-echipării, în timp ce din parcul de autovehicule de peste 3,5 t operat în transporturile intracomunitare de către acești respondenți sub 5% era dotat cu tahografe V2G2.”
Radu DINESCU:„De asemenea a rezultat că doar 27% din respondenți cunoșteau faptul că pentru utilizarea tahografului V2G2 este necesară utilizarea cardurilor G2 de către șoferi.”
La sondajul UNTRR, au răspuns un număr de 74 de transportatori, care efectuează cu 1.282 de vehicule transport comunitar și din care doar 264 de vehicule sunt dotate cu tahograf digital (23,55%).
Dintre respondenți, 43 de firme care au împreună 167 camioane, nu au niciunul cu tahograf Smart 2 și doar 8 firme care au împreună 118 camioane, au retro-echipare completă.
Radu DINESCU: ”În privința retro-echipării cu aceeași marcă de tahograf, doar 37% dintre respondenți au confirmat această abordare. Retro-echiparea cu cealaltă marcă de tahograf disponibilă în piață, decât cea instalată inițial pe autovehicule, deși teoretic este tehnic posibilă, există anumite incompatibilități pentru anumite modele de autovehicule și trebuie verificat acest lucru înainte de a proceda la achiziție și înlocuire. La modul general, o abordare mai sigură pare să fie aceea prin care se schimbă tahograful vechi cu unul nou inteligent 2 de la aceeași marcă.”
O atenție deosebită trebuie acordată la acceptarea ofertelor de retro-echipare, prin asigurarea includerii tuturor componentelor necesare în preț (tahograf, antenă, senzor mișcare, conectori, etc) precum și montaj, calibrare, verificare, inspecție. Ideal este să agreați și cine suportă costurile ulterioare în cazul în care este necesară resoftarea, updatarea tahografului.
Retro-echiparea cu tahografe inteligente 2 care detectează automat trecerea frontierelor și monitorizează constant poziționarea autovehiculelor, are implicații semnificative în modul de derulare al operațiunilor de transport intracomunitare în condițiile extinderii perioadei de control de 28 la 56 de zile începând cu 31 decembrie 2024, și în condițiile în care prevederea referitoare la întoarcerea acasă a autovehiculelor nu a fost încă tranșată de Curtea europeană de justiție.
Conform sondajului UNTRR, 13% din operatorii de transport au avut probleme în exploatarea tahografelor inteligente V2G2.
Radu DINESCU:” În cadrul conferinței din 18 septembrie 2024, au rezultat mai multe aspecte care clarificate ar putea contribui la accelerarea ritmului de retro-echipare a flotei românești utilizată la transporturile intracomunitare prin:
- simplificarea procesului de autorizare a atelierelor tahograf – în special din partea celor doi dealeri unici în România, care astăzi au cuvântul final – aceștia condiționează accesul de achiziția și utilizarea strict a propriilor echipamente tehnice, deși pe piață sunt disponibile opțiuni multiple, precum și de o instruire exclusivă pe care o organizează în propriile condiții și prețuri – abordare total subiectivă.
- permiterea achiziționării de tahografe noi din alte țări din UE, care să poată fi montate de atelierele specializate din România fără să mai fie necesar vreun proces administrativ sau cost suplimentar în relație cu reprezentantul din România al fiecăruia dintre cei doi producători europeni de tahografe
- eliminarea limitării razei de acțiune a atelierelor mobile dacă pe o rază de 25 km în jurul operatorului de transport există un atelier fix, chiar dacă acesta nu este autorizat pentru operațiunile necesare operatorului de transport – astăzi un atelier mobil nu poate fi utilizat.
- permiterea mutării tahografelor digitale simple existente pe autovehiculele de transport intracomunitar, pe cele de transport național, fără să mai fie necesar vreun proces administrativ sau cost suplimentar în relație cu reprezentantul din România al fiecăruia dintre cei doi producători europeni de tahografe, responsabilitatea să fie limitată la atelierul care efectuează demontarea/montarea.
- preschimbarea cardurilor tahograf ale conducătorilor auto cu termen de valabilitate de 5 ani și nu în limita valabilității cardurilor actuale, având în vedere că nu este dorința conducătorilor auto, ci o obligație legală.
Dacă la autorizarea unei stații ITP pentru autovehicule, procedura este una strict tehnică, RAR gestionând integral procesul – stația ITP trebuie să fie dotată cu echipamente corespunzătoare tipului de activități derulate (ITP pentru auto, moto, camioane, etc) – fără să existe limitări de marcă nici în privința echipamentelor utilizate și nici în privința mărcilor de autovehicule ce pot fi inspectate, iar personalul trebuie să aibă pregătirea tehnică necesară, aspect verificat de RAR.
La autorizarea unui atelier pentru tahografe, intră în procesul de autorizare și reprezentanții unici în România ai celor doi producători europeni de tahografe.
Vestea bună este că în scurt timp pe piața europeană ar putea să intre un nou furnizor de tahografe digitale inteligente, ZF care recent a preluat Wabco.”
Pentru mai multe informații:[email protected]