Pe 20 octombrie 2023 Parlamentul German și Consiliul Federal German au aprobat majorarea tarifelor de taxare rutieră (Lkw-Maut). Noile tarife vor intra în vigoare începând cu 01.12.2023.
Click aici pentru noile tarife.
Creșterea substanțială a taxei de drum se datorează includerii unei componente de CO2. Marea majoritate a autovehiculelor vor fi incluse în clasa 1 de emisii de CO2, care este cea mai scumpă.
Clasa 1 de emisii de CO2 va acoperi:
- toate autovehiculele din clasele Euro 0 – Euro V
- toate autovehiculele Euro VI înmatriculate pentru prima dată înainte de iulie 2019
- majoritatea autovehiculelor Euro VI înmatriculate pentru prima dată după iulie 2019
Astfel, Toll Collect, întreprinderea federală responsabilă cu colectarea și aplicarea taxelor de drum, va clasifica toate vehiculele în clasa 1 de emisii de CO2 în mod implicit. Proprietarii de vehicule Euro VI înmatriculate pentru prima dată după iulie 2019 trebuie să verifice dacă vehiculul lor poate obține o clasificare mai bună, folosind instrumentul de căutare a clasei de emisii de la Toll Collect, detalii aici. În cazul unui rezultat pozitiv (clasa de emisii CO2 mai bună decât 1), proprietarii vor trebui să aplice online prin același site pentru a-și înregistra vehiculul în clasa de emisii mai bună.
Vehiculele pe gaz (CNG/LNG) vor continua să beneficieze de scutirea de la plata taxelor de drum în Germania până la 31.12.2023. Începând cu 01.01.2024, aceste vehicule vor fi supuse tarifelor complete în conformitate cu clasele lor relevante de emisii Euro și CO2.
Asociația transportatorilor din Germania, BGL, a elaborat un tabel cu tarifele pentru clasele de emisii de CO2 „mai nepoluante” (2 la 5), click aici pentru a consulta tabelul. De menționat că în acest tabel sunt indicate tarifele exclusiv pentru vehiculele Euro VI, pentru că toate vehiculele cuprinse între Euro 0 – Euro V vor fi supuse clasei 1 de emisii CO2.
De asemenea, există și o modificare privind clasificarea vehiculelor în funcție de greutate:
Începând cu 01.12.2023, baza de clasificare a greutății autovehiculului nu va mai fi greutatea maximă admisă a acestuia (MTMA), ci masa totală admisă tehnic. (Masa totală admisă tehnic este afișată în câmpul certificatului de înmatriculare a vehiculului - F.1 în loc de F.2.)
Această modificare are posibile efecte asupra valorii taxei de drum. Unele autovehicule, care înainte erau scutite de la plata taxei de drum, pot fi obligate să plătească acum taxă de drum, sau pot intra în altă categorie de taxare:
- Exemplul 1: „clasa limită 7,5 t”:
Un camion cu MTMA de 7.490 kg și o masă totală admisă din punct de vedere tehnic de 7.500 kg nu plătește în prezent taxă de drum în Germania, însă începând cu 01.12.2023 se va achita taxă de drum pentru acest camion.
Un camion cu MTMA de 18.000 kg și o masă totală admisă din punct de vedere tehnic de 19.000 kg plătește, astăzi, taxă de drum pentru categoria „12-18 t”. Începând cu 01.12.2023, acest camion va fi în categoria „> 18 t cu până la 3 axe”.