Începând cu 1 decembrie 2023, când se va aplica noua taxă de drum în Germania pentru camioane, operatorii de transport de marfă și de logistică vor trebui să plătească o suprataxă de aproximativ 200 EUR pe tonă de CO2, conform TI (Transport Intelligence). Această taxă se aplică autovehiculelor cu MTMA mai mare de 7,5 tone. De la 1 iulie 2024, taxa se va aplica apoi și camioanelor cu o greutate brută a vehiculului mai mare de 3,5 tone. Vehiculele cu emisii zero, cum ar fi vehiculele electrice și vehiculele pe hidrogen vor fi scutite de la plata taxei de drum până la sfârșitul anului 2025.
Operatorii de transport rutier de marfă s-ar putea confrunta cu o creștere de până la 83% a taxelor rutiere conform noilor calcule, procent ce crește pe măsură ce vehiculul este mai vechi.
Creșterea taxelor rutiere va avea implicații financiare negative și va împovăra atât expeditorii, cât și consumatorii cu prețuri mai mari.
Creșterea costurilor de operare
Dublarea taxelor rutiere va afecta direct costurile de operare ale transportatorilor de mărfuri. Firmele de transport se vor confrunta cu provocări financiare din cauza creșterii taxelor de drum. Taxele mai mari vor adăuga o povară financiară, afectând marjele de profit. Costurile crescute ar putea avea un efect de undă, ducând la ajustări ale tarifelor de transport și ale cheltuielilor generale ale lanțului de aprovizionare. În timp ce unii operatori pot încerca să absoarbă costurile, majoritatea pot fi forțați să le transfere clienților lor prin tarife de transport mai mari.
În prezent, aproximativ 12% din costurile transportatorilor din Germania sunt atribuite taxelor de drum. Odată cu intrarea în vigoare a taxei de CO2, această cotă va crește la aproximativ 20%. De exemplu, un transportator cu 130 de camioane plătește în prezent aproximativ 200.000 de euro pe lună reprezentând taxe. Din decembrie suma va fi de 400.000 de euro. Aceasta este o povară enormă pe care transportatorii vor trebui să o transmită clienților.
Reamintim că la 20 octombrie 2023 Parlamentul German și Consiliul Federal German au aprobat majorarea tarifelor de taxare rutieră (Lkw-Maut). Noile tarife vor intra în vigoare începând cu 01.12.2023.
Creșterea substanțială a taxei de drum se datorează includerii unei componente de CO2. Marea majoritate a autovehiculelor vor fi incluse în clasa 1 de emisii de CO2, care este cea mai scumpă.
Clasa 1 de emisii de CO2 va acoperi:
- toate autovehiculele din clasele Euro 0 – Euro V
- toate autovehiculele Euro VI înmatriculate pentru prima dată înainte de iulie 2019
- majoritatea autovehiculelor Euro VI înmatriculate pentru prima dată după iulie 2019
Astfel, Toll Collect, întreprinderea federală responsabilă cu colectarea și aplicarea taxelor de drum, va clasifica toate vehiculele în clasa 1 de emisii de CO2 în mod implicit. Proprietarii de vehicule Euro VI înmatriculate pentru prima dată după iulie 2019 trebuie să verifice dacă vehiculul lor poate obține o clasificare mai bună, folosind instrumentul de căutare a clasei de emisii de la Toll Collect, detalii aici. În cazul unui rezultat pozitiv (clasa de emisii CO2 mai bună decât 1), proprietarii vor trebui să aplice online prin același site pentru a-și înregistra vehiculul în clasa de emisii mai bună.
De asemenea, pe site-ul UNTRR, click aici, puteți consulta tabelul cu noile taxele de drum de la 01.12.2023.