La 1 iulie 2024, prima zonă de transport curat (SCT) – Zona cu emisii reduse (LEZ) – din Polonia se aplică în Varșovia.
LEZ acoperă centrul Varșoviei și zone din cartierele din jur. Zona este marcată cu indicatoare rutiere. Intrarea vehiculelor care emit cele mai toxice gaze de evacuare va fi restricționată în această zonă.
În total, SCT acoperă o suprafață de 37 de kilometri pătrați, adică 7% din zona capitalei. Se va restricționa intrarea vehiculelor cu motor pe benzină (inclusiv GPL) mai vechi de 27 de ani sau care nu respectă standardul Euro 2 și a vehiculelor diesel (inclusiv GPL) mai vechi de 19 ani sau care nu îndeplinesc standardul Euro 4.
Vehiculele care intră în zonă vor fi scutite de restricție conform următorului calendar:
În perioada 1 iulie 2024 - 31 decembrie 2025, autovehiculele:
1) cu motoare cu aprindere prin scânteie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 2 sau fabricate nu mai devreme de 1997
2) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin scânteie și capete tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 2 sau fabricate nu mai devreme de 1997
3) cu motoare cu aprindere prin compresie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro 4 sau fabricate nu mai devreme de 2005
4) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin comprimare și capete tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro IV sau fabricate nu mai devreme de 2005.
În perioada 1 ianuarie 2026 - 31 decembrie 2027, autovehiculele:
1) cu motoare cu aprindere prin scânteie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 3 sau fabricate nu mai devreme de 2000
2) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin scânteie și capete tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro III sau fabricate nu mai devreme de 2000
3) cu motoare cu aprindere prin compresie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro 5 sau fabricate nu mai devreme în 2009
4) cu motoare cu aprindere prin compresie, autobuze și camioane și capete tractoare cu o greutate totală admisă mai mare de 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de gaze de evacuare Euro V sau fabricate nu mai devreme de 2008.
În perioada 1 ianuarie 2028 - 31 decembrie 2029, autovehiculele:
1) cu motoare cu aprindere prin scânteie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 4 sau fabricate nu mai devreme de 2005
2) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin scânteie și capete tractoare cu o greutate totală admisă mai mare de 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro IV sau fabricate nu mai devreme de 2005
3) cu motoare cu aprindere prin compresie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro 6 sau fabricate nu mai devreme de 2014
4) cu motoare cu aprindere prin compresie, autobuze și camioane și tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro VI sau fabricate nu mai devreme de 2010.
În perioada 1 ianuarie 2030 - 31 decembrie 2031, autovehiculele:
1) cu motoare cu aprindere prin scânteie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 5 sau fabricate nu mai devreme de 2009
2) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin scânteie și capete tractoare cu o greutate totală admisă mai mare de 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro V sau fabricate nu mai devreme de 2008
3) cu motoare cu aprindere prin compresie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro 6dT sau fabricate nu mai devreme de 2017
4) cu motoare cu aprindere prin compresie, autobuze și camioane și tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro VI sau fabricate nu mai devreme de 2012.
De la 1 ianuarie 2032, autovehiculele:
1) cu motoare cu aprindere prin scânteie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european de emisii Euro 6 sau fabricate nu mai devreme de 2014
2) autobuze și camioane cu motoare cu aprindere prin scânteie, precum și camioane tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardelor europene de emisii Euro VI sau fabricate nu mai devreme de 2012
3) cu motoare cu aprindere prin compresie cu o greutate totală admisă de până la 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro 6d sau fabricate nu mai devreme de 2020
4) cu motoare cu aprindere prin compresie, autobuze și camioane și camioane tractoare cu o greutate totală admisă care depășește 3,5 t, care îndeplinesc cel puțin cerințele standardului european privind emisiile de evacuare Euro VI sau fabricate nu mai devreme de 2012.
Surse: ZMPD, Primăria Varșovia