Din 2026, Țările de jos intenționează să renunțe la eurovinietă și să lanseze un sistem electronic de taxare rutieră pentru camioane care, potrivit estimărilor, va asigura bugetului fonduri suplimentare de peste 1,6 miliarde de euro în doar 4 ani de la implementare.
Fondurile urmează să fie folosite pentru dezvoltarea în continuare a transportului rutier, exceptând motoarele diesel. Dovadă că, cea mai mare sumă, respectiv 980 milioane de euro a fost rezervată pentru subvenții suplimentare menite achiziției de camioane electrice. Astfel, flota olandeză de camioane electrice va crește de la 3.000 de unități, câte sunt în prezent, la circa 25.000 până în 2030.
Cea de a doua parte mare a bugetului, de 481 milioane de euro, este destinată construirii unei rețele de încărcătoare rapide pentru camioane electrice. Suma va fi acordată sub formă de subvenții pentru companiile private care doresc să amplaseze astfel de dispozitive la bază sau în parcări. Nu s-a menționat nicio investiție în încărcătoarele din parcările publice.
Alte 115 milioane de euro sunt planificate pentru on rețea de tracțiune pentru camioane cu pantografe. Astfel, se are în vedere întinderea cablurilor pe o secțiune de 180 km între Rotterdam și Venlo, creând cel mai lung traseu de acest tip din Europa. Olandezii mizează și pe cooperarea companiilor private, deoarece 115 milioane EUR reprezintă doar o cincime din suma totală necesară pentru implementarea unui astfel de proiect.
Ultima parte a noului buget, de doar 46 milioane de euro, este pentru finanțarea achiziției de camioane cu hidrogen și construcția de stații de alimentare cu hidrogen.