În 18 decembrie 2024, Comitetul UE pentru transport rutier a avut o întâlnire referitoare la retro-echiparea camioanelor cu tahografe inteligente de a doua generație (V2G2).
În urma dezbaterilor, majoritatea statelor membre UE, mai puțin Danemarca, au susținut propunerea DG MOVE de amânare a aplicării amenzilor pentru firmele care nu au echipat vehiculele cu tahograf inteligent V2G2 pentru 2 luni. Pentru documentul oficial, aici
Amânarea amenzilor se va aplica doar până la 1 martie 2025 și numai pentru vehiculele echipate cu tahograf analogic sau digital non-inteligent care trebuiau să fie echipate până la 31 decembrie 2024.
Pentru vehiculele echipate cu tahograf inteligent 1 termenul de retro- echipare rămâne 28 august 2025.
Recomandarea finală a DG MOVE va fi publicată în data de 20 decembrie 2024.
Fiind o recomandare, actul nu este obligatoriu de respectat de statele membre UE.
Recomandarea se va aplica doar în statele membre care au agreat această amânare.
UNTRR este singura asociație din România care a solicitat la CE amânarea retro-echipării cu tahograf inteligent V2G2
Radu Dinescu- Secretarul General UNTRR a solicitat Președintelui Comisiei Europene Ursula von der Leyen extinderea cu doi ani a termenelor UE pentru retro-echiparea vehiculelor operate în transport internațional cu tahografe inteligente G2V2, permițând astfel companiilor să efectueze această operațiune în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului, care sunt efectuate la doi ani.
Și în calitate de președinte IRU, Radu Dinescu la dezbaterea de la Bruxelles a criticat aspru termenul impus pentru retro-echiparea, până la 31 decembrie 2024, cu tahografe inteligente de generația a 2-a.
Radu Dinescu: ”PM1 a creat o situație fără precedent în UE, prin Regulamentul care obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar. Această obligație este greu de îndeplinit de transportatori într-un termen atât de scurt și poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport.”
Dezbaterea de la Bruxelles, a avut loc în data de 15 octombrie 2024, unde lideri din industria transporturilor și membri ai Parlamentului European s-au reunit pentru dezbaterea exclusivă a IRU, la cina Manifest găzduită la Parlamentul European de la Bruxelles. Evenimentul a reunit 250 de figuri cheie din sectorul transporturilor și factorii de decizie din UE. În centrul discuțiilor s-a aflat Manifestul IRU, care conturează acțiunile politice cheie pentru următorul mandat legislativ 2024-2029 - Conducerea unei Europe sigure, prospere și durabile.
APELUL IRU CĂTRE DG MOVE
În data de 9 octombrie 2024, IRU- Uniunea Internațională a Transporturilor Rutieri a transmis către Comisia Europeană- DG MOVE un Apel prin care a solicitat amânarea retro-echipării cu tahografe inteligente de generația a 2-a (V2G2) cu 6 luni.
IRU prin Apelul trimis către dna. Magda KOPCZYNSKA, Director General DG MOVE a prezentat un studiu de piață care arăta că din cele 3–3,5 milioane de vehicule care trebuie retro-echipate până la 31 decembrie 2024, între 55% și 65% nu vor reuși să respecte termenul.
De asemenea, IRU a arătat că întârzierile de retro- echipare cu tahografe inteligente V2G2 au fost cauzate și de către producătorii de tahografe care au livrat cu întârziere. Primele tahografe au fost disponibile la începutul anului 2024.
O altă problemă care a frânat retro-echiparea a fost funcționarea defectuoasă a anumitor tahografe.
IRU a arătat că transportatorii vor avea costuri suplimentare după instalarea tahografului inteligent V2G2- Versiunea finală a tahografelor G2V2 se va realiza atunci când tahografele vor fi dotate cu o antenă nouă care va capta semnalul de autentificare OSNMA. Semnalul OSNMA trebuia să fie pus la dispoziție de la începutul anului de către Agenția Europeană pentru Programul Spațial (EUSPA). Amânarea repetată a autentificării OSNMA (aflată în curs) a generat incertitudine în rândul operatorilor de transport și o neîncredere generală în ceea ce privește fiabilitatea și costurile ascunse ale viitoarelor upgrade-uri.
Acțiuni UNTRR, recente:
15.11.2024 - Secretarul General UNTRR Radu Dinescu a solicitat Președintelui Comisiei Europene Ursula von der Leyen extinderea cu doi ani a termenelor UE pentru retro-echiparea vehiculelor operate în transport internațional cu tahografe inteligente G2V2, permițând astfel companiilor să efectueze această operațiune în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului, care sunt efectuate la doi ani.
02.09.2024- UNTRR a solicitat MTI să extindă cu doi ani termenul limită de retro-echipare cu tahograf inteligent 2 a autovehiculelor de marfă și persoane operate în transport internațional în UE
[email protected]