Președinția ungară a Consiliului UE, alături de România, Bulgaria și Austria, au recunoscut în comun, pe 22 noiembrie 2024, progresele realizate în reducerea migrației ilegale către Europa și în statele membre implicate, convenind împreună să inițieze pașii necesari pentru adoptarea deciziei formale a Consiliului privind stabilirea datei pentru eliminarea controalelor asupra persoanelor la frontierele interne terestre cu și între Bulgaria și România, până la sfârșitul acestui an.
Reamintim că pe 4 ianuarie 2024, a intrat în vigoare Decizia Consiliului (UE) 2024/210 din 30 decembrie 2023 privind aplicarea completă a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și România. Decizia Consiliului a fost însoțită și de o Declarație Comună a Austriei, României și Bulgariei referitoare la continuarea eforturilor comune pentru combaterea migrației neregulamentare (măsuri și angajamente complementare).
În cadrul reuniunii Consiliului Justiție și Afaceri Interne al UE din 10 octombrie 2024, a avut loc o evaluare a stadiului aplicării depline a acquis-ului Schengen în Bulgaria și România. Toate părțile au confirmat progresele în implementarea Declarației Comune și au recunoscut o reducere a mișcărilor ilegale, precum și a cererilor de azil pe rutele relevante, ca rezultat al măsurilor stabilite în comun.
Citiți aici Declarația comună a Ungariei, Austriei, României și Bulgariei din 22.11.2024 privind aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen cu frontierele terestre până la sfârșitul anului
Conform studiului UNTRR Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030, transportatorii români sunt profund afectați de lipsa integrării complete în Schengen cu frontierele terestre.
România îndeplinește încă din 2011 toate criteriile tehnice necesare pentru aderarea la spațiul Schengen, dar procesul este amânat de 13 ani. În acest timp, sectorul transporturilor rutiere din România a pierdut aproximativ 19,1 miliarde de euro (2012-2023), din cauza timpilor lungi de așteptare la frontierele cu Ungaria și Bulgaria. Potrivit studiului realizat de UNTRR, camioanele de marfă staționează în medie 23,5 milioane de ore anual la aceste frontiere, cu timpi de așteptare ce variază de la 30 de minute la 72 de ore. La frontiera cu Bulgaria, timpii uzuali de așteptare pentru transportatori variază între 20 și 30 de ore, ajungând chiar și la 3 zile. Pierderile anuale generate de neaderarea României la spațiul Schengen cu frontierele testre s-au ridicat la 2,55 miliarde de euro în 2023, iar în 2022 au fost de 2,41 miliarde în 2022. Aceste costuri includ nu doar cheltuielile suplimentare pentru transportatori, ci și veniturile pierdute din cauza întârzierilor. Mai multe informații aici: https://piata-transporturilor.ro
Aceste provocări și impactul semnificativ asupra economiei României subliniază necesitatea integrăriii rapide și complete a României în spațiul Schengen pentru a facilita libera circulație a transportatorilor români de mărfuri și persoane, precum și a pasagerilor acestora în Uniunea Europeană, la care România a aderat încă din 2007.
Decizia finală privind aderarea deplină a României la spațiul Schengen cu frontierele terestre va fi luată la reuniunea miniştrilor de interne ai UE din decembrie a.c.
[email protected]