Ordinul care reglementa autorizarea și activitatea Atelierelor pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor anulat în instanță
Prin Ordinul MTI 1.333/ 2019 pentru modificarea OMTI 181/2008 pentru aprobarea Reglementărilor privind condiţiile de instalare, reparare şi inspecție a tahografelor utilizate în transportul rutier ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfășoară astfel de activități - RNTR 8, cei 2 reprezentanți naționali, ai celor 2 producători de tahografe au fost împuterniciți să certifice fiecare tahograf individual, nou sau reparat. Tot cei 2 reprezentanți trebuie să emită o abilitare scrisă și să instruiască personalul ATVL, ambele condiții de funcționare a ATLV.
Curtea de Apel Târgu Mureş prin SENTINŢA CIVILĂ nr. 127 din 9 octombrie 2023, publicată pe 26 septembrie 2024 a anulat OMTI 1.333/2018 lăsând un vid legislativ în autorizarea ATLV.
Având în vedere aceste probleme, UNTRR a solicitat RAR să reglementeze aceste probleme legislative întrucât operatorii de transport din România să aibă acces la o piață concurențială corectă.
În acest moment dacă transportatorii români își cumpără un tahograf V2G2 de la producător direct sau un alt reprezentant al producătorului din UE și îl instalează la un atelier autorizat RAR, atelierul trebuie să îl trimită reprezentantului producătorului din România. Pe lângă aparatul trimis se mai achită și o sumă de bani (aprox. 100 euro). Pentru această sumă de bani reprezentantul producătorului de tahografe fără să umble la produs (nu are voie să intervină asupra lui) îi eliberează o hârtie care certifică că tahograful este conform. La acest cost transportatorul român mai adaugă minim 500 euro pentru montare și echilibrare.
Am întrebat și transportatori din alte state membre, dacă li se aplică această procedură și răspunsul a fost, nu.
Transportatorii polonezi pot cumpăra un tahograf inteligent G2V2 de oriunde din Europa și îl pot instala la orice atelier autorizat și tarifele sunt între 1.200-1.250 zloti net (1.000 PLN = 1.143 RON). In acest preț este inclusă și calibrarea tahografului 599 zloți. Deci polonezii plătesc maxim echivalentul a 1.400 lei. iar noi plătim 500 lei doar pentru o hârtie fără rost.
La solicitarea UNTRR, MTI și RAR vor debloca în luna octombrie, criza ATLV
Direcția Transport Rutier a fost desemnată să preia problema și să o rezolve astfel încât legislația RAR să respecte legislația europeană
În urma, intervențiilor UNTRR, reprezentanții Ministerului Transporturilor, reprezentanții Registrului Auto Român, UNTRR și reprezentanții atelierelor autorizate să monteze, să repare și să inspecteze tahografele s-au întâlnit vineri, 18 octombrie 2024, la Ministerul Transporturilor și au agreat că în perioada imediat următoare (nu mai mult de 15 zile) MTI va emite un Ordin de Ministru care va permite examinarea personalului ATLV astfel încât aceste ateliere să poată să funcționeze și operatorii de transport să aibă posibilitatea să aleagă un atelier care să le satisfacă necesitățile tehnice de instalare.
În cadrul ședinței, reprezentanții DTR au spus că în noua Hotărâre de modificare a Hotărârii 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor au ținut cont de solicitările UNTRR și:
- se va elimina certificarea tahografelor noi inteligente V2G2 achiziționate din UE
-se va elimina abilitarea
-se va face publică bibliografia de examinare a personalului ATLV
- se va publica metodologia de examinare, similar ca la formarea profesională în transporturi.
De asemenea, la solicitarea UNTRR, Registrul Auto Român a actualizat și publicat lista completă a ATLV conform reglementărilor UE .
Pentru a consulta lista, aici https://portal.rarom.ro/rar-public/registry-search?section=TLV
[email protected]