Comitetul de Transport și Turism (TRAN) al Parlamentului European (PE) a adoptat astăzi, 24.05.2023 acordul privind implementarea infrastructurii obligatorii de combustibili alternativi pentru autoturisme și camioane - Regulamentul AFIR, respectiv normele privind infrastructura pentru combustibili alternativi convenite în martie 2023 de negociatorii Consiliului și Parlamentului European, conduși de raportorul PE Ismail Ertug (S&D, Germania), care urmăresc să extindă instalarea stațiilor de reîncărcare sau de alimentare cu combustibili alternativi pentru autoturisme și camioane . Acordul stabilește obiective naționale minime obligatorii pentru implementarea acestei infrastructuri și solicită țărilor UE să își prezinte planurile privind modul de realizare a acestora.
În timpul negocierilor, deputații au stabilit că stațiile de încărcare electrică pentru mașini având o putere de cel puțin 400 kW vor trebui instalate cel puțin la fiecare 60 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T până în 2026, puterea rețelei crescând la 600 kW din 2028.
Conform acordului de azi, utilizatorii vehiculelor cu combustibili alternativi vor trebui să poată plăti ușor și convenabil la punctele de reîncărcare (cu carduri de plată, dispozitive contactless sau, în anumite cazuri, folosind un cod QR), în timp ce prețul „combustibililor” va trebui să să fie afișat per kWh, per minut/sesiune și să fie rezonabil, ușor și clar comparabil, transparent și nediscriminatoriu.
AFIR stabilește cerințe pentru ca statele membre să implementeze infrastructura de combustibili alternativi pentru vehiculele electrice cu baterii și pe hidrogen în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), în zonele de parcare sigure și securizate și în nodurile urbane.
Unele întrebări importante rămân fără răspuns, în special referitoare la derogările pe care statele membre le pot utiliza pentru a limita dezvoltarea infrastructurii sau producerea de energie electrică, precum și legătura dintre AFIR și noile standarde de CO2 propuse pentru vehiculele grele (HDV).
Infrastructură de încărcare pentru vehiculele grele
Votul TRAN de astăzi confirmă obiectivul de a dezvolta 15% din infrastructura de încărcare electrică dedicată vehiculelor grele la fiecare 120 km pe întreaga rețea TEN-T până la sfârșitul anului 2025. Un obiectiv de 50% este stabilit pentru sfârșitul anului 2027. Până la sfârșitul anului 2030, distanța va fi redusă la 60 km pe nucleu și la 100 km pe rețeaua globală.
Textul convenit stabilește ca termen anul 2027 pentru implementarea infrastructurii de încărcare electrică în zone sigure și securizate de parcare a camioanelor, așa cum a propus inițial Comisia Europeană. Numărul de stații de încărcare electrică din fiecare zonă de parcare sigură și securizată este stabilit la două până la sfârșitul anului 2027, crescând la patru până la sfârșitul anului 2030.
Solicitarea Parlamentului European ca statele membre să efectueze o analiză înainte de 2025 pentru a evalua și planifica consolidările necesare ale rețelei pentru infrastructura dedicată vehiculelor grele nu a ajuns, din păcate, în textul final. În schimb, a fost inclusă o dispoziție generală prin care statele membre trebuie să asigure coerența între planificarea infrastructurii și planificarea rețelei. Fără o putere suficientă, infrastructura de încărcare nu este de nici un folos sectorului de transport rutier comercial greu, iar AFIR nu rezolvă componenta rețelei electrice.
Infrastructura de realimentare
Potrivit acordului, infrastructura de realimentare cu hidrogen va fi implementată doar la fiecare 200 km în rețeaua centrală TEN-T până la sfârșitul anului 2030. În acest context, reiterăm importanța de a oferi opțiuni industriei și de a nu se baza pe o singură tehnologie pentru decarbonizarea sectorului transportului rutier.
Noduri urbane
Deși în timpul trilogului, cerințele privind puterea de alimentare electrică în nodurile urbane au fost crescute, totuși aplicarea precisă a acestor cerințe rămâne vagă.
În tranziția către vehicule cu emisii zero, zonele urbane sunt foarte importante, însă AFIR pune costul și responsabilitatea stabilirii punctelor de încărcare aproape în întregime pe operatorii de transport. Industria transportului rutier este alcătuită în principal din întreprinderi mici și mijlocii cu marje reduse. Autobuzele s-ar putea reîncărca la depozitele lor. Dar cum rămâne cu camioanele și autocarele? Unde ar trebui să se reîncarce?
Același lucru este valabil și pentru infrastructura de realimentare cu hidrogen. Regulamentul TEN-T revizuit, care stabilește locația și numărul de noduri urbane (424 în total, de la 88) în UE, va juca un rol important în definirea locației și accelerarea implementării infrastructurii combustibililor alternativi accesibili publicului în zonele urbane.
Disponibilitatea informațiilor
Comisia Europeană va crea o bază de date a UE până în 2027 cu informații despre disponibilitatea infrastructurii de combustibili alternativi, timpii de așteptare și prețuri. Operatorii de transport trebuie să aibă acces ușor la aceste informații atunci când își planifică operațiunile respective.
Raportarea progresului
Până la sfârșitul anului 2024, Comisia Europeană este obligată să prezinte Parlamentului European și Consiliului un raport dedicat vehiculelor grele privind tehnologia și pregătirea pieței. Acesta este un pas binevenit, având în vedere faptul că cerințele operaționale ale vehiculelor grele sunt diferite de cele ale vehiculelor ușoare și trebuie evaluate corespunzător.
Standardele CO2
Industria transporturilor rutiere are nevoie de un cadru de politică UE coerent și consecvent, care să fie interconectat cu alte măsuri legislative propuse, cum ar fi standardele de CO2 propuse recent de UE pentru vehiculele grele.
Legislatorii UE trebuie să evite impozitarea suplimentară a energiei și taxarea CO2 pentru vehiculele comerciale, atâta timp cât guvernele nu facilitează trecerea la vehicule cu emisii zero.
De asemenea, revizuirea standardelor de CO2 pentru vehiculele grele trebuie sincronizată cu așteptările pentru infrastructura de combustibili alternativi.
Pașii următori
Un vot oficial al miniștrilor transporturilor din UE27 va avea loc pe 1 iunie a.c..
Un vot în plenul Parlamentului European este posibil în sesiunea plenară a Paramentului European din luna iulie de la Strasbourg.