Tranziția către eTIR și importanța tot mai crescută a Coridorului Trans-Caspic pentru statele din jurul Mării Negre au fost principalele subiecte discutate cu ocazia celei de a 44-a Adunări Generale a BSEC-URTA, care a avut loc la Tașkent, în Uzbekistan.
Președintele IRU, Radu Dinescu, s-a axat pe măsurile de optimizare a comerțului în regiunea țărilor BSEC (Organizația de Cooperare a Țărilor din Regiunea Economică a Mării Negre), menționând că: „După 75 de ani, sistemul TIR continuă să eficientizeze procedurile de la frontiere, reducând povara administrativă pentru birourile vamale și companiile de transport. Acum, însă, este momentul propice să trecem la eTIR. Uzbekistanul este printre primele țări care au integrat eTIR, iar alte două state din regiunea BSEC, Azerbaidjan și Georgia, i-au urmat exemplul. Invit toți membrii BSEC-URTA să înceapă să-și convingă autoritățile vamale să implementeze eTIR prin integrare sau prin utilizarea aplicației naționale eTIR, cât mai curând posibil”.
Importanța Coridorului Trans-Caspic pentru BSEC
Chiar dacă 2024 este un an plin de provocări pe plan internațional și perturbări pe plan regional, evoluțiile recente și proiectele pilot TIR pe coridoarele est-vest au arătat încă o dată eficiența transportului rutier.
Un proiect pilot de transport rutier pe Coridorul Trans-Caspic cu carnet TIR a fost lansat recent de președinții Chinei și Kazahstanului. Pentru prima oară, un camion aparținând unei firme de transport chineze, care a utilizat carnetul TIR, a ajuns în Turcia prin Coridorul de Mijloc, traversând regiunea BSEC. Autovehiculul a parcurs o distanță totală de 4.800 km în 19 zile, în timp ce rutele maritime tradiționale între China și Turcia durează aproximativ 30 - 40 de zile. Acest transport a demonstrat beneficiile substanțiale ale sistemului TIR, înregistrându-se timpi reduși de așteptare și economii ale costurilor.
„Reprezentanții din domeniul logisticii și comunitatea comercială mai largă sunt din ce în ce mai interesați de sistemul TIR. Cu toate acestea, încă se înregistrează timpi foarte mari de așteptare la frontiere. Înființarea culoarelor verzi pentru TIR în regiune este un pas important pe care trebuie să-l întreprindem. Recent, Autoritatea Vamală Română a adăugat pe culoarul prioritar AEO/camioane goale și titularii de carnete TIR care folosesc aplicația TIR-EPD, pentru predeclararea electronică, la punctele de trecere a frontierei Siret (RO) – Porubne (UA) și Albița (RO) – Leușeni (MD)”, a încheiat Președintele IRU, Radu Dinescu.
În cadrul Adunării Generale BSEC-URTA au avut loc alegeri pentru funcțiile de președinte și vicepreședinți pentru mandatul 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2028, întrucât mandatele celor în funcție se vor încheia la 31.12.2024. Domnul Eduart Kasa, actualul Președinte BSEC-URTA și Director General al Asociației ANALTIR din Albania, a fost reales pentru următorul mandat.
De asemenea, au fost numiți prin rotație cei doi vicepreședinți BSEC-URTA, domnul Romeo Medan, Vicepreședinte UNTRR România, și domnul Iulian Postică, Administrator AITA Rep. Moldova pentru mandatul 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2026.