Ministerul Transporturilor și Infrasctructurii a publicat în transparență Proiectul deOrdonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier.
Dintre sancțiunile noi introduse de proiectul propus ref. la nerespectarea regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor tahograf, enumărăm:
Cu amendă între 9.000 lei și 12.000 lei:
- utilizarea unui vehicul fără a avea instalat un tahograf omologat sau utilizarea unui vehicul dotat cu tahograf care nu îndeplinește cerințele legale
- Conducerea cu un card de conducător auto falsificat
- falsificarea, ascunderea, suprimarea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare sau stocate pe tahograf și/sau pe cardul conducătorului auto și descărcate de pe acestea sau pe raportul imprimat de tahograf
Cu amendă între 4.000 lei și 6.000 lei:
-
neprezentarea organelor de control a înregistrărilor manuale și a documentelor imprimate din ziua curentă și din ultimele 56 de zile
-
neprezentarea organelor de control a înregistrărilor tahograf din ziua curentă și din ultimele 56 de zile
-
neprezentarea organelor de control a cartelei tahografice, dacă conducătorul auto deține una
Modificările prevăzute în prezentul act normativ vizează următoarele:
I. Referitor la modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007:
- transpunerea Directivei (UE) 2024/846 de modificare a Directivei 2006/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind condițiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CE) nr. 561/2006 și (UE) nr. 165/2014 și a Directivei 2002/15/CE în ceea ce privește legislația socială referitoare la activitățile de transport rutier;
- în afara contravențiilor prevăzute în directivă, în proiect se regăsesc și alte contravenții utile pentru realizarea unui control eficient, cu scopul asigurării concurenței loiale în domeniul transporturilor rutiere, creșterii siguranței rutiere și îmbunătățirii condițiilor de muncă ale personalului din domeniul transporturilor rutiere, contravenții care în cea mai mare parte se regăsesc și în actul normativ care se aplică în prezent;
- prevederi pentru imobilizarea vehiculelor, corespunzătoare contravențiilor prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. k) sau l) din proiect, în cazul în care în cadrul controalelor în trafic se constată refuzul controlului, respectiv refuzul conducătorului auto de a deplasa vehiculul, la solicitarea inspectorilor din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrității tahografului;
- pentru sublinierea conexiunii legislative, a fost realizată o trimitere la prevederile art. 9 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2011 privind înființarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în Monitorul Oficial nr. 625 din 2 septembrie 2011, prevederi aplicate în cazul sancțiunilor aplicate persoanelor fizice sau juridice străine, dacă la momentul controlului nu sunt îndeplinite condițiile pentru continuarea transportului.
II. Referitor la modificarea și completarea Legii nr. 265/2008:
- clarificarea faptului că încheierea contractelor-cadru pentru efectuarea inspecției de siguranță rutieră periodică se realizează între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. și administratorii drumurilor;
- clarificarea faptului că auditorii de siguranță rutieră angajați ai Autorității Rutiere Române - A.R.R. care au atribuții în procedura de desemnare a auditorilor de siguranță rutieră nu pot efectua auditul de siguranță rutieră, evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și inspecția de siguranță rutieră periodică.
- clarificarea faptului că exercitarea activităților de audit de siguranţă rutieră și evaluare de impact asupra siguranţei rutiere este incompatibilă cu cea de membru al Comisiei de soluționare a contestațiilor.
- posibilitatea Autorității Rutiere Române - A.R.R. de a desemna auditori de siguranță rutieră cu derogare de la criteriul desemnării echitabile pentru realizarea inspecției de siguranță rutieră periodică în cazul în nu există auditori de siguranță rutieră disponibili.
- stabilirea obligației în sarcina Poliției Române din cadrul Ministerului Afacerilor Interne de a transmite anual în format electronic editabil către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. situația centralizată la nivel national cu privire la accidentele rutiere grave produse pe drumurile publice.
III. Referitor la modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011:
- stabilirea faptului că finanțarea ISCTR se va realiza inclusiv prin contribuţii în procent de 5% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile prestate de către R.A.R., constând în omologarea vehiculelor rutiere, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere.
Proiectului de act normativ cuprinde:
Pentru observații și propuneri: [email protected]
Pentru cititor date tahografe: aici
