Acestea vor fi de la cele de ordin fiscal, la cele structurale care țin de relevanța business-urilor, de concurență și de evoluția economică în general, se arată într-o analiză a Sierra Quadrant, companie specializată în restructurarea business-urilor.
Pentru România, perspectivele indică o amplificare a provocărilor de natură fiscală (creșteri de taxe) și o accentuare a problemelor mai ales din industriile asociate consumului (scăderi de producție și vânzări, accentuarea blocajului financiar etc.)
Restructurarea aparatului public, reducerea cheltuielilor statului pe fondul deficitului semnificativ, noua lege a salarizării și inflația vor pune o presiune semnificativă pe consum, pe ramurile productive ale economiei, arată analiza.
În aceste condiții, spun experții, firmele românești trebuie să își pregătească cu mare atenție planurile de business pentru orizontul 2025-2027. ,,Producția industrială continuă să scadă, creșterea economică este una firavă, de numai 0,1% în T1, iar inflația continuă să afecteze performanța economiei. Asistăm deja, așa cum estimam, la un val semnificativ de închideri de firme în primul trimestru, probabil vor fi mai multe insolvențe decât în anii trecuți – în special efecte ale creșterilor de taxe din acest an“, afirmă Ovidiu Neacșu, reprezentantul companiei.
Anul trecut, peste 133.000 de firme au intrat în dificultate (16.335 de companii și-au suspendat activitatea, 39.031 au fost dizolvate, 71.241 au fost radiate iar 6.650 au intrat în insolvență). Companiile cu cele mai mari probleme sunt din comerț, agricultură, industrie și construcții, unde creșterea taxelor, scăderea puterii de cumpărare și limitarea creditării au creat multiple probleme.
,,Printre firmele care și-au închis porțile, în prima parte a anului, cele mai multe sunt așa numitele firme zombie, cu capitaluri negative, incapabile să facă față provocărilor din prezent.“
Lipsa unui leadership competent este, potrivit experților, una dintre marile probleme ale economiei românești. În perspectiva următorilor ani, leadership-ul va avea o influență tot mai puternică asupra business-ului, a modului în care este capabilă compania să prevadă oportunitățile din viitor și să anticipeze semnalele de alarmă.
Potrivit analiștilor, cel puțin în 2025, pentru multe companii, mai ales din zona IMM-urilor, marea provocare o va reprezenta continuitatea business-ului.