Știați că începând cu 12 iunie 2019 a intrat în vigoare Protocolul e-CMR în România?
Știați că dacă utilizați e-CMR acesta este confirmat digital cu semnătura electronică calificată instant și că nu mai trebuie să aveți grija lui?
Recuperarea CMR ului de la șofer în timp util devine un calvar de multe ori.
Trebuie să sunați șofer ca să trimită prin curier rapid la sediul firmei de transport, exemplarul original al CMR-ului confirmat de destinatarul mărfii.
Pentru a veni în ajutorul dv. vă rugăm să acordați 1 minut pentru completarea sondajului alăturat.
https://www.survio.com/survey/d/C4F3K4A5A9X7P7J1E
Începând cu 2008, UNTRR a solicitat României să adere la Protocolul e-CMR.
Astfel că, în 2019 a intrat în vigoare, LEGEA nr. 29 din 10 ianuarie 2019 pentru aderarea României la Protocolul adițional privind scrisoarea electronică de însoțire, adoptat la Geneva la 20 februarie 2008, la Convenția referitoare la contractul de transport rutier internațional de mărfuri pe șosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956.
Prin ORDINUL nr. 1206 din 17 iulie 2019, e-CMR a intrat în vigoare în 12 iunie 2019.
Prin Pachetul de Mobilitate 1, e-CMR a devenit o necesitate, astfel că:
REGULAMENT nr. 1055 din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier
care modifica art. 8 din Reg. 1072/2009 prevede:
"(4a) Dovezile menţionate la alineatul (3) se prezintă sau se transmit agentului autorizat de control din statul membru gazdă, la cerere şi pe durata controlului în trafic. Acestea pot fi prezentate sau transmise electronic, utilizându-se un format structurat modificabil care poate fi folosit direct de computere pentru stocare sau procesare, cum ar fi scrisoarea electronică de trăsură (e-CMR) în temeiul Protocolului adiţional de la Geneva la Convenţia privind Contractul de transport internaţional rutier de mărfuri (CMR) cu privire la scrisoarea electronică de trăsură din 20 februarie 2008. În cursul controlului în trafic, conducătorul auto are permisiunea de a contacta sediul central, managerul de transport sau orice altă persoană sau entitate pentru a furniza, înainte de terminarea controlului în trafic, oricare dintre dovezile menţionate la alineatul (3)."
De asemenea, DIRECTIVA nr. 1057 din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 prevede:
Art. 1. pct. 11
b)obligaţia operatorului să se asigure că conducătorul auto are la dispoziţie, pe suport de hârtie sau în format electronic, precum şi obligaţia conducătorului auto de a păstra şi de a pune la dispoziţie, atunci când i se solicită în trafic:
(i)o copie a declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI;
(ii)dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară în statul membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009;
PM1 și e-CMR în Legislația națională:
Regulamentul 1055/2020 a fost transpus in OG 27/2011 prin Ordonanța 12/2022
art. 27 din OG 27/2011:
(5)Dovezile prevăzute la alin. (4) se prezintă sau se transmit inspectorilor din cadrul I.S.C.T.R., la cerere şi pe durata controlului în trafic. Acestea pot fi prezentate sau transmise electronic, utilizându-se un format structurat modificabil care poate fi folosit direct de computere pentru stocare sau procesare, cum ar fi scrisoarea electronică de trăsură (e-CMR) în temeiul Protocolului adiţional de la Geneva la Convenţia privind Contractul de transport internaţional rutier de mărfuri (CMR) cu privire la scrisoarea electronică de trăsură din 20 februarie 2008, la care România a aderat prin Legea nr. 29/2019 pentru aderarea României la Protocolul adiţional privind scrisoarea electronică de însoţire, adoptat la Geneva la 20 februarie 2008, la Convenţia referitoare la contractul de transport rutier internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956. În cursul controlului în trafic, conducătorul auto are permisiunea de a contacta sediul central, managerul de transport sau orice altă persoană sau entitate pentru a furniza, înainte de terminarea controlului în trafic, oricare dintre dovezile prevăzute la alin. (4).
Sancțiuni de la nerespectarea PM1 si OG 27/2011 modificata si completata
Autoritatile de control- ISCTR verifica documentele de transport si in speta si eCMR si aplica sanctiuni in baza HOTĂRÂRII nr. 1317 din 21 decembrie 2023 privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravenţional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri (reformare), ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare), ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere şi ale normelor de aplicare a acesteia, precum şi a sancţiunilor contravenţionale şi a altor măsuri aferente aplicabile în cazul constatării încălcărilor
Art. 5
Următoarele fapte reprezintă încălcări grave ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a acesteia şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
pct. 32 lit g)documentele de transport specifice tipului de transport efectuat, pentru anul în curs şi anul precedent şi/sau documentele/înregistrările justificative privind utilizarea e-CMR, după caz;
Directiva 1057/2020 a fost implementata in Romania tot prin OG 12/2022 care a modificat si LEGEA nr. 16 din 17 martie 2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale care prevede:
Art. 241
b)obligaţia pentru întreprinderile prevăzute la art. 3 lit. a), care detaşează conducători auto pe teritoriul României, de a se asigura că respectivii conducători auto au la dispoziţie, pe suport hârtie sau în format electronic, precum şi obligaţia acestor conducători auto de a păstra şi de a pune la dispoziţia inspectorilor I.S.C.T.R., atunci când li se solicită în trafic, următoarele documente:
1.o copie a declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI;
2.dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară pe teritoriul României, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la art. 8 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009;
(5)Inspectorii de muncă au competenţa de a solicita întreprinderii/operatorului de transport rutier român dovezi ale operaţiunilor de transport care au loc pe teritoriul altui stat membru sau al Confederaţiei Elveţiene, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR), precum şi înregistrările tahografului.
Art. 242
(2)Inspectorii de muncă au competenţa de a solicita operatorului român de transport rutier dovezi ale operaţiunilor de transport care au loc pe teritoriul statului membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR), precum şi înregistrările tahografului.
Art. 243
În scopul de a stabili dacă un conducător auto se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 53 şi/sau la art. 54, conducătorul auto are obligaţia de a păstra şi a pune la dispoziţia I.S.C.T.R. atunci când i se solicită acest lucru cu ocazia controlului în trafic, pe suport hârtie sau în format electronic, dovezi privind operaţiunile de transport relevante, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la art. 8 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, şi înregistrări ale tahografului.
Participați la webinarul UNTRR și aflați cum puteți:
· Adopta beneficiile digitalizãrii documentelor de transport;
· Maximiza eficiența afacerii prin implementarea e-CMR;
· Reduce costurile administrative și simplifica procesele operaționale!
Înregistrați-vã aici și descoperiți cum e-CMR poate transforma afacerea dumneavoastrã!
Despre Webinar:
Webinarul UNTRR este organizat în parteneriat cu TransFollow, platforma e-CMR de referințã la nivel european, operaționalã încã din 2013. UNTRR și IRU au un parteneriat îndelungat cu TransFollow pentru digitalizarea transportului rutier de marfã în întreaga Europã și accelerarea adoptãrii scrisorilor de trãsurã electronice, conform protocolului e-CMR la Convenția CMR a Națiunilor Unite.
Context Actual:
Majoritatea țãrilor europene au aderat deja la Protocolul e-CMR, cel mai recent Austria și Ungaria au ratificat implementarea scrisorii electronice CMR.
România a aderat la Protocolul e-CMR prin Legea nr. 29/10.01.2019, iar e-CMR este acum recunoscut ca document de control în România și la nivel european conform Pachetului Mobilitate 1.
Pentru cine este acest webinar?
Evenimentul UNTRR se adreseazã firmelor de transport rutier și clienților acestora care doresc sã profite de avantajele digitalizãrii, având în vedere creșterea numãrului de țãri care au adoptat CMR electronic și începerea aplicãrii Regulamentului eFTI (1056/2020) privind informațiile electronice referitoare la transportul de mãrfuri.
Beneficiile utilizãrii unei soluții digitale e-CMR:
- Reducerea volumului de hârtii și a sarcinilor administrative
- Transparențã și trasabilitate îmbunãtãțite în lanțul de aprovizionare
- Costuri mai mici prin automatizare și integrare directã cu sistemele de management al transporturilor
- Acces în timp real la date și status pentru toate pãrțile implicate
- Dovada electronicã instantanee a livrãrii la semnãtura destinatarului
- Arhivare și recuperare facilã a documentelor
Nu ratați oportunitatea de a vă alãtura acestui webinar și de a face un pas important spre digitalizarea documentelor de transport!
Participarea este gratuitã!
➡️ Înregistrați-vã acum!
Pentru informații suplimentare, contactați:
roxana.ilie@untrr.ro , telefon 0720999212
lorena.sandu@untrr.ro telefon- 0720 999 233