Numărul șoferilor profesioniști în scădere an de an, față de 2023 și în 2024 numărul șoferilor profesioniști a scăzut cu 94.344.
Conform ARR, în septembrie 2024 exista un număr de 349.856 de atestate active pentru transport rutier de marfă comparativ cu 2023 când erau active 444.200.
Statele membre UE au deschis piața către șoferi non-UE, România, nu
Aproape toate statele membre au deschis piața muncii către angajarea șoferilor nonUE facilitându-le acestora formarea profesională și examinarea în limba natală. În România, deși se pot angaja șoferi din state membre nonUE procedura este greoaie și durează foarte mult. De asemenea, România nu permite decât angajarea șoferilor care au obținut permisul de conducere categoria C, CE înainte de septembrie 2009. Acești șoferi pot efectua cursuri de formare continuă în limba română, engleză și spaniolă. Majoritatea statelor membre se uită și angajează șoferii care fac parte din Convenția CEMT și mulți dintre aceștia sunt vorbitori de limbă rusă.
Deficitul de șoferi estimat de Interbiz în 2023 a fost de 33.800, cifră care în 2024 este în creștere.
De asemenea, tot în septembrie 2024 exista un număr 77.069 de atestate pentru transportul rutier de persoane și exista un număr de 578 de atestate emise șoferilor nonUE pentru transport de marfă.
Din 578 atestate emise șoferilor nonUE, 232 de atestate erau eliberate pentru cetățenii din Republica Moldova, 162 de atestate pentru cetățenii din Turcia și 92 de atestate pentru cetățenii din Ucraina. restul alte naționalități.
Conform, Studiului UNTRR „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” : ”Potrivit ARR, în 2023 numărul șoferilor atestați pentru transport de marfă depășea 444.200, dar numărul de carduri tahograf active era de 284.500, din care 59.520 de generația a 2a (din 2023). Așadar, cel mai probabil,aprox 159.700 șoferi sunt activi în străinătate. În perioada 2018 – 2023 numărul șoferilor atestați pentru transport de marfă a scăzut de la 461.554 la 444.239, ceea ce înseamnă că această profesie este tot mai puțin atractivă,
chiar dacă a fost un mic reviriment în ultimii 2 ani. Nici șoferii extracomitari nu au compensat această scădere, numărul acestora fiind încă foarte mic, doar 411 șoferi extracomunitari sunt atestați ARR. O nouă soluție de reducere a deficitului de șoferi o reprezintă reducerea vârstei pentru obținerea permisului C și CE de la 21 ani la 18 ani.
La solicitarea UNTRR, legislația a fost modificată, iar în 2023, 647 tineri sub 21 ani au obținut permis categoria CE în România. La nivel european, UNTRR a susținut modificarea Directivei privind permisele de conducere pentru reducerea vârstei minime la 18 ani la șoferii de camion permis CE în trafic național și internațional, precum și pentru facilitarea recunoașterii permiselor de conducere CE și a formării șoferilor extracomunitari.
La nivel de management, până în Iulie 2023, ARR a atestat 112.340 manageri de transport rutier de marfă și 36.168 manageri de transport rutier de persoane. Mențiune: nu toate firmele au manager de transport, așa cum sunt firme ce au mai mult de un manager de transport. Pe de altă parte, un manager de transport poate activa pentru mai multe firme. Per ansamblu, sectorul transportului rutier de persoane stă mai bine decât cel de marfă în ceea ce privește numărul șoferilor raportat la numărul de vehicule autorizate.
Pentru mai multe informații: https://piata-transporturilor.ro
EUROSTAT CONFIRMĂ SLĂBIREA FORȚEI DE MUNCĂ ÎN 2023
De asemenea, datele EUROSTAT confirmă slăbirea forței de muncă la nivelul tuturor sectoarelor. Conform comunicatului EUROSTAT din 28 octombrie 2024: ”în 2023, slăbirea pieței muncii a reprezentat 12,0% din forța de muncă extinsă, ceea ce înseamnă că 27,1 milioane de persoane cu vârsta cuprinsă între 15 și 74 de ani din UE ofereau o ofertă de muncă inegalabilă pe piață, fie pentru că erau șomeri, subocupați1, în căutarea unui loc de muncă chiar dacă nu este disponibil imediat pentru a lucra sau disponibil imediat pentru a lucra, dar nu caută.
sursa EUROSTAT
Dintre țările UE, în 2023, slăbirea pieței muncii a fost cea mai mare în Spania (20,2% din forța de muncă extinsă), Italia (17,7%), Suedia (16,4%) și Grecia (16,3%). Pe de altă parte, acesta a fost cel mai scăzut în Polonia (4,8%), Malta (5,2%), Ungaria (6,0%), Cehia (6,4%) și Slovenia (6,5%).”
Din punct de vedere al componentelor ofertei de muncă, șomajul a reprezentat 5,8% din forța de muncă extinsă, în timp ce persoanele disponibile pentru a munci, dar care nu sunt în căutarea, reprezentau 2,8%, iar muncitorii subangajați cu fracțiune de normă 2,5% din forța de muncă extinsă. Persoanele care căutau un loc de muncă, dar nu erau disponibile imediat, reprezentau 0,9% din forța de muncă extinsă.
În România șomajul este de 5,5% față de 5,8 al UE
Cele mai mari ponderi de șomeri au fost observate în Spania (11,7% din forța de muncă extinsă) și Grecia (10,8%).
Excepții au fost Țările de Jos și Irlanda, unde ponderea persoanelor subangajate care lucrează cu fracțiune de normă a fost cea mai mare componentă de slack, cu 5,1% și, respectiv, 4,5%; și Cehia (3,2%), unde ponderea persoanelor care caută un loc de muncă, dar care nu sunt disponibili imediat a fost cea mai mare dintre toate componentele.
1Subocupat este considerat lucrătorul cu normă parțială. Profilul lucrătorului subangaj este o persoană cu vârsta cuprinsă între 15 și 74 de ani care lucrează cu fracțiune de normă, care ar dori să lucreze ore suplimentare și este disponibilă să facă acest lucru. Munca cu fracțiune de normă este înregistrată ca fiind auto-raportată de persoane.
lorena.sandu@untrr.ro