Azi, 1.04.2022 a avut loc la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ședința de plen a Comisiei de Dialog Social ref. la Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr.27/2011 privind transporturilor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.980/2011, cu modificările şi completările ulterioare
Proiectul de Ordin a fost publicat in data de 17.03.2022 și UNTRR a solicitat subcomisie de lucru pentru discutarea acestui Ordin. Detalii, aici pentru solicitările UNTRR la proiectul de Ordin 980/2011
Ședința de subcomisie a avut loc în data de 25.03.2022. În urma discuțiilor, MTI a publicat varianta a 2 a a proiectului de Ordin.
Varianta a 2 a nu rezolvă problemele semnalate de UNTRR, însă la ședința de plen din data de 1.04.2022, MTI- DTR (Direcția Transport Rutier) a confirmat următoarele rezoluții la solicitările UNTRR:
- Ref. la sediul operațional – la obținerea licențelor de transport și a copiilor conforme, operatorul de transport va completa un formular în care va declara sediile operaționale.
Aceste sedii nu trebuie să fie înregistrare conform Legii 31/1991. Însă la aceste sedii trebuie să existe o dotare minima (calculator, birou).
- Ref. la întreprinderea care se află în situație de insolvență trebuie să aibă un plan de reorganizare aprobat- acest lucru este prevăzut deja în OG 27/2011 și MTI a promis că va rezolva această problemă în Legea de aprobare a OUG 12/2022. În acest moment firmele de transport care au licență nu vor avea probleme, dar dacă licența expiră în această perioadă și firma este în insolvență și nu are un plan aprobat nu mai poate prelungi licența de transport.
- Ref. la declaraţie pe propria răspundere a întreprinderii din care să rezulte că transportatorul va aduce camioanele în România la 8 săptămâni- MTI DTR nu vrea să renunțe la această declarație care este condiție obligatorie la obținerea licenței de transport/copiilor conforme.
Firma de transport ar putea pierde licența de transport în cazul în care în urma unui control al ISCTR respectiva firmã nu a adus în România vehiculele la 8 sãptãmâni deși a semnat o declarație pe proprie răspundere cã respectã aceastã cerințã.
- Ref. la obținerea licențelor în 15 zile- MTI DTR nu vrea să ia în considerare propunerea UNTRR de a diminua acest interval la 2 zile sau să rămână ca și până acum la 5 zile. Motivația MTI- volum mare de documente în perioada următoare când vor trebui să se autorizeze vehiculele de până în 3,5 tone.
- Ref. la eliminarea personalizării copiilor conforme -MTI- DTR nu este de acord întrucât copiile conforme personalizate ajută ISCTR în timpul controlului.
- Ref. la „angajaţi sau puşi la dispoziția acestora, titulari ai unui certificat de competenţă„- MTI DTR nu vrea să clarifice prin Norme faptul că o firmă de transport poate lucra cu șoferi puși la dispoziție de o agenție temporară de muncă. DTR motivează că este foarte clar în OG 27/2011 acest lucru, cu toate că în anii trecuți sunt firme care au primit amendă și de asemenea acest lucru a fost sesizat și în RIF urile întocmite de ANAF.
- E-CMR- cu toate că în OUG 12/2022 este trecută referirea la e-CMR în Normele Metodologice, DTR susține că nu trebuie detaliat, întrucât este acoperit de tehnica legislativă și CMR se înțelege și e-CMR
- Ref. la eliminarea avizului medical și psihologic al managerului de transport- nu se poate renunța încă pentru că este trecut într-un alt act legislativ superior.
- Ref. la eliminarea transmiterii pe site ARR a situației conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la apariția oricăror modificării- MTI DTR nu este de acord întrucât acest lucru ușurează activitatea de control a ISCTR
- Ref.la eliminarea legitimațiilor conducătorilor auto- MT DTR a fost de acord și a eliminat obligativitatea acestor legitimații
- Ref. la coresponsabilizarea caselor de expediții, expeditorilor, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților- MT- DTR nu vrea să îi coresponsabilizeze întrucât nu scrie în actele UE.
UNTRR a pus la dispoziție cadrul legal care se regăseste atât în Reg 561/2006, Directiva 1057/2020 cât și în Regulamentul Regulamentul 1055/2020 pt completarea Regulamentului 1072/2009
Având în vedere aceste puncte, UNTRR a avizat pozitiv proiectul de Ordin cu observația să se renunțe la Declarația pe proprie răspundere și dacă se poate să înlocuiască această declarație cu un chestionar- formular ca la sediul operațional.