UNTRR


Intervenția UNTRR nr. 558/20.03.2018 adresată domnului Ministru Chiril Gaburici - Ministerul Economiei și Infrastructurii, ref. armonizarea legislației Republicii Moldova privind taxa pentru folosirea drumurilor cu legislația europeană

Nr. 558/20.03.2018

 

MINISTERUL ECONOMIEI ȘI INFRASTRUCTURII AL REPUBLICII MOLDOVA

Domnului Chiril GABURICI- Ministrul Economiei și Infrastructurii

al Republicii Moldova

 

Ref.: armonizarea legislației Republicii Moldova privind taxa pentru folosirea drumurilor cu legislația europeană

Stimate Domnule Ministru,

                 Vă mulțumim pentru răspunsul dumneavostră nr. 14/4-2632 din 13.03.2018 și apreciem faptul că Ministerul Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova pregătește un nou mecanism de taxare a operatorilor de transport români și străini bazat pe practica Uniunii Europene.

            Cu toate acestea, dorim să precizăm faptul că asociația noastră consideră nejustificate și exagerate taxele actuale aplicate de Republica Moldova transportatorilor români și vă solicită respectarea principiilor și valorilor maxime ale taxelor rutiere pentru vehiculele de mare tonaj, stabilite prin legislația și practica europeană actuală.

            Referitor la taxele pentru folosirea drumurilor aplicate transportatorilor români de Republica Moldova începând cu data de 01.02.2018, considerăm nejustificată această măsură având în vedere faptul că:

  • România, în calitate de Stat Membru al Uniunii Europene aplică tariful de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale în baza legislației europene specifice, respectiv - Directiva 1999/62/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri – cu modificările și completările ulterioare și în Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
  • În România, plata rovinietei este obligatorie și nediscriminatorie pentru toți utilizatorii rețelei rutiere de drumuri – atât pentru transportatorii români, cât și pentru transportatorii moldoveni și străini. Plata menționată la art. 12, punctul 4 din Acordul rutier bilateral se referă la tariful aferent autorizațiilor ”cu plată”. În acest sens, considerăm că ar trebui modificat Acordul din 28 octombrie 1992 între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova în domeniul transporturilor rutiere și să se facă diferențierea dintre autorizația cu plată și cea fără plată.

            Referitor la noul mecanism de taxare a drumurilor în Republica Moldova, vă solicităm ca în aplicarea acestuia transportatorilor români și străini să se aibă în vedere:

  • principiile generale de taxare prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri – cu modificările și completările ulterioare și în Directiva 2011/76/UE de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.

Reamintim aici că taxele de trecere trebuie să fie legate de costurile de construcție, exploatare și dezvoltare a rețelei de infrastructură rutieră a Republicii Moldova. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută inițiativa Republicii Moldova de a rebilita rețeaua de drumuri naționale în vederea siguranței rutiere, așa cum s-a reușit în zona Tudora-Palanca, în același timp, însă, există multe drumuri care nu sunt reabilitate, într-o stare de degradare accentuată.

  • aplicarea principiului ”utilizatorul plătește ce utilizează” conform practicii europene: considerăm că noul mecanism nu ar trebui să se bazeze pe plata taxelor pentru utilizarea infrastructurii pe timpul de ședere a autovehiculelor în Republica Moldova pentru că, de exemplu, un autovehicul care staționează în afara infrastructurii rutiere și se află în depozit sau oriunde în afara infrastructurii rutiere pe care se aplică taxa, acel autovehicul nu trebuie să plătească taxă de drum pe toată perioada în care nu folosește infrastructura rutieră care face subiectul taxării.
  • Armonizarea cu sistemul de taxare european și renunțarea la taxele exagerate practicate în prezent de Republica Moldova.  Reamintim că pentru vehiculele de mare tonaj, taxele zilnice de utilizare pe zi sunt egale pentru toate categoriile de vehicule și se ridică la 12 EUR”, iar „valorile maxime lunare și săptămânale sunt proporționale cu durata utilizării infrastructurii”- conform Directivei 62/1999 Anexa II. 

            Având în vedere cele prezentate anterior, vă solicităm să luați în considerare legislația europeană în implementarea sistemului de taxare a operatorilor de transport români și străini pe teritoriul Republicii Moldova, într-un mod nediscriminatoriu și să renunțați la aplicarea actualelor taxe rutiere exagerate și contrare legislației europene și practicilor internaționale actuale.

            Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulțumim și vă rugăm să primiți expresia deosebitei noastre considerații.

Cu stimă,

Secretar General,

Radu Dinescu

 

Click aici pentru varianta PDF

 





Ultima modificare a paginii: 21.03.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii