UNTRR


Răspunsul Doamnei Clotilde Armand, europarlamentar ref. la Intervențiile și CP UNTRR privind culoarele verzi, libera circulație în UE a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional și Ordonanța militară nr. 4/2020

Către Președintele UNTRR
Stimat Președinte Radu Dinescu,
Comisia Europenă prin comunicarea 2020/C 96 I/01, a venit în sprijinul transportatorilor obligând statele membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulație în UE a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional. Mai jos sunt câteva din punctele acestei comunicări, despre care sunteți cu siguranţă deja informați:
· Toate vehiculele de transport de marfă și conducătorii lor auto trebuie tratați în mod nediscriminatoriu indiferent de originea, destinația sau țara de înmatriculare a vehiculului sau de naționalitatea conducătorului auto.
· Statele membre sunt invitate să desemneze punctele de trecere a frontierei interne relevante din cadrul TEN-T ( 4 ), precum și puncte majore suplimentare de trecere a frontierei, în măsura în care consideră că este necesar, drept „culoare verzi” de trecere a frontierei.
· Trecerea frontierei prin aceste „culoare verzi”, inclusiv orice verificări și controale, nu ar trebui să depășească 15 minute.
· „Culoarele verzi” de trecere a frontierei trebuie să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă , care transportă orice tip de marfă
· Controlul medical poate fi efectuat înainte sau după trecerea frontierei interne, în funcție de infrastructura disponibilă.
· Verificările asupra documentelor și a mărfurilor, dar și controlul medical trebuie redus la minim, astfel încât să se încadreze în cele 15 minute
· Comisia a instituit o platformă care să furnizeze informații cu privire la măsurile relevante pentru transporturi luate de statele membre pe perioada crizei https://ec.europa.eu/transport/coronavirus-response_en
· Pentru fluidizarea traficului statele membre ar trebui să suspende temporar toate tipurile de restricții rutiere aflate în vigoare (interdicții de weekend, interdicții de noapte, interdicții sectoriale etc.) pentru transportul de marfă.
· În cadrul „culoarelor verzi” de trecere a frontierei, procedurile trebuie reduse la minimum și raționalizate, fără a depăși strictul necesar. Conducătorilor auto ai vehiculelor de transport de marfă nu trebuie să li se ceară să prezinte alte documente decât documentul lor de identitate și permisul de conducere și, dacă este necesar, o scrisoare pe baza unui model standard, din partea angajatorului (anexa 3). Transmiterea/afișarea electronică a documentelor ar trebui considerată suficientă.
· Statele membre trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a asigura libera circulație în UE a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, din toate modurile de transport, precum conducătorii auto, navigatorii, piloții, echipajele, inspectorii de vagoane, lucrătorii de întreținere etc.
· Certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional ar trebui să fie considerate suficiente pentru a demonstra că un lucrător este activ în domeniul transportului internațional
· Ar trebui să se renunțe la norme precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome, fără a se aduce atingere posibilității autorităților competente de a lua măsuri proporționale și adaptate în mod specific pentru a reduce la minimum riscul de contagiune
Știu că ați cerut ajutorul cu privire la Ordonanţa militară nr. 3 prin care toate persoanele care intră în România sunt izolate la domiciliu/carantină, să nu se aplice în cazul conducătorilor autovehiculelor de transport marfă.
Între timp a apărut Ordonanţa militară nr. 4, din 29.03.2020, cu Art. 4:
Art.4 - (1) La intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse, pentru una dintre următoarele modalități de protecție împotriva răspândirii COVID-19:

a) carantinarea în spații puse la dispoziție de către angajator;

b) izolarea la domiciliu împreună cu toate persoanele cu care locuiesc/se gospodăresc, sau singuri, în alt spațiu locativ disponibil;

c) carantinarea la cerere, în spațiile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice, cu suportarea cheltuielilor aferente carantinării.

(2) Opțiunea pentru una dintre modalitățile prevăzute la alin. (1) se materializează prin completarea, de către conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, a unei declarații pe propria răspundere prin care își asumă una dintre cele 3 variante de carantinare/izolare.

(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică în mod corespunzător și piloților de aeronave și personalului navigant.

(4) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.
Această măsură intră în contradicție cu cerința Comisiei Europene, care a lăsat totuși decizia la latitudinea statelor membre. Carantina şoferilor între două curse este totuşi o măsură de protecţie atât pentru populaţie cât şi pentru şoferi. Cred însă că ordonanţa putea fi formulată mai bine, pentru că sunt destul de multe interpretări din ce am văzut.
Ca Europarlamentar, membru al Comisiei de Transport, m-ar interesa dacă obligațiile statelor membre venite în urma comunicării Comisiei 2020/C 96 I/01 pentru implementarea culoarelor verzi sunt respectate şi care ar fi problemele majore de legislaţie cu care vă confruntaţi momentan.
În această perioadă dificilă vă asigur de tot sprijinul meu. Cred şi eu cu tărie că şoferii de camion sunt adevăraţi eroi, nevăzuţi de multă lume. Transportul rutier reprezintă în prezent 75 % din transporturile de marfă în Uniunea Europeană şi avem nevoie de medicamente, alimente, echipamente, dar şi de o economie care să nu fie blocată total.
Vă mulţumesc şi vă doresc mult curaj,

Clotilde Armand

Députée européenne

Member of the European Parliament

 





Ultima modificare a paginii: 13.04.2020

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii