UNTRR


Intervenția UNTRR nr. 5350/29.11.2018 adresată dliu. Lucian ȘOVA - Ministrul Transporturilor, ref. solicitare măsuri urgente privind organizarea testării CPC într-o limbă străină pentru facilitarea angajării șoferilor din afara UE, în contextul crizei acute de șoferi profesioniști din România

Nr. 5350/29.11.2018

MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Domnului Lucian ȘOVA - Ministru

Ref: solicitare măsuri urgente privind organizarea testării CPC într-o limbă străină pentru facilitarea angajării șoferilor din afara UE, în contextul crizei acute de șoferi profesioniști din România

Stimate Domnule Ministru,

Revenim la solicitarea UNTRR nr. 2488/11.06.2018 și vă rugăm să adoptați măsuri urgente privind organizarea testării CPC într-o limbă străină pentru facilitarea angajării șoferilor din afara UE, în contextul crizei acute de șoferi profesioniști din România.  Precizăm că anul acesta, criza șoferilor profesioniști, semnalată de UNTRR de mult timp Ministerului Transporturilor, s-a accentuat și afectează tot mai grav transporturile rutiere, care reprezintă principala ramură contribuitoare la exportul de servicii al României în 2017, conform datelor Băncii Naționale a României.

Pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni, transportatorii rutieri au nevoie ca autoritățile române să adopte măsuri urgente și eficiente atât pentru creșterea angajării tinerilor ca șoferi profesioniști, cât și pentru facilitarea recrutării de șoferi din afara UE. Nu trebuie așteptat ca șomajul să fie zero pentru a face import selectiv de forță de muncă - și alte State Membre precum Polonia au șomaj, însă importă forța de muncă necesară cantitativ si calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii. Anul trecut, Polonia a adus în economie o forță de muncă străină de 1 milion de persoane, din care 52.000 numai în sectorul transportului rutier –șoferi profesioniști din afara UE.

Pentru a putea rămâne competitivi pe piața europeană, transportatorii români au nevoie să beneficieze în egală măsură ca transportatorii din alte State Membre de prevederile legislației europene privind angajarea legală de șoferi din afara UE (cf. Regulamentului european 1072/2009 - Articolul 5 Atestatul de conducător auto). În acest sens, legislația europeană permite Statelor Membre organizarea testării CPC într-o limbă străină (conform răspunsului primit de UNTRR de la DG MOVE), iar alte țări din UE au adoptat deja măsuri în acest sens, în timp ce în România această testare nu se organizează decât în lb. română. Considerăm că nu este justificată obligativitatea cunoașterii limbii române de către un șofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator român, pentru că în România se pot angaja fără probleme cetățeni străini din oricare stat membru UE fără a avea obligația de a cunoaşte limba română, aşa cum şi cetăţenii români se pot angaja oriunde în Uniune. Dacă pentru aceştia comunicarea în engleză sau într-o altă limbă străină nu este o problemă, atunci nu ar trebui să fie nici pentru extra-comunitari. Salutăm faptul că procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, stabilită de MAI, prevede că proba teoretică se poate susține, la cerere, în limbile engleză, franceză sau germană.

Similar actualei proceduri și conform legislației și practicii europene actuale, solicităm Ministerului Transporturilor măsuri urgente care să asigure cadrul necesar organizării testării CPC într-o limbă străină pentru facilitarea angajării de către transportatorii români a șoferilor din afara UE, în contextul crizei acute de șoferi profesioniști din România.

Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulțumim și vă asigurăm de înalta noastră considerație.


Secretar General
Radu DINESCU

Click aici pentru varianta PDF

 





Ultima modificare a paginii: 03.12.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii