UNTRR


Intervenția UNTRR nr. 5275/22.11.2018, adresată Doamnei Prim-Ministru Vasilica-Viorica Dăncilă, Ref.: măsuri urgente privind criza acută de șoferi profesioniști din sectorul transporturilor rutiere din România

Nr. 5275/22.11.2018

GUVERNUL ROMÂNIEI

Doamnei Prim-Ministru Vasilica-Viorica Dăncilă

 

Ref.: măsuri urgente privind criza acută de șoferi profesioniști din sectorul transporturilor rutiere din România

 

Stimată Doamnă Prim-Ministru,

 

De mulți ani, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a semnalat Guvernului României criza de șoferi profesioniști cu care se confruntă transportatorii rutieri români având camioane care nu pot fi operate pentru că nu sunt șoferi disponibili pe piață. Această criză s-a acutizat în ultima perioadă, afectând tot mai grav transporturile rutiere, care reprezintă principala ramură contribuitoare la exportul de servicii al României în 2017, conform datelor Băncii Naționale a României.

Pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni, transportatorii rutieri au nevoie ca Guvernul României să adopte măsuri urgente și eficiente privind criza acută de șoferi profesioniști din sectorul transporturilor rutiere din România. În acest scop, vă solicităm sprijinirea măsurilor concrete propuse de UNTRR pentru adresarea crizei șoferilor din România:

  • Creșterea angajării tinerilor  ca șoferi profesioniști, prin stabilirea vârstei minime legale de 18 ani pentru exercitarea acestei profesii  în România, similar altor State Membre UE

Solicităm sprijinul dumneavoastră pentru stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE prin modificarea legislației naționale relevante, conform prevederilor legislației europene în vigoare. Precizăm că Directiva 645/2018  prevede măsuri pentru armonizarea transpunerii în Statele Membre UE a vârstei minime de 18 ani pentru conducătorii auto transport rutier de marfă (categoriile  C și CE). Conform unui studiu al Comisiei Europene din 2016, 17 State membre (Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie) au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru șoferii de camioane (categoriile C și CE). În condițiile crizei de șoferi profesioniști din România și din UE, considerăm că neaplicarea acestei prevederi și în legislația românească dezavantajează transportatorii români față de competitorii lor din celelalte State Membre UE, care pot angaja conducători auto de la 18 ani (categoriile C și CE) pentru transportul rutier de mărfuri național și internațional.

  • Angajarea șoferilor profesioniști din afara UE, prin asigurarea cadrului necesar examinării în limba engleză a șoferilor străini din afara UE, condiție necesară pentru angajarea legală a acestora în România

Nu trebuie așteptat ca șomajul să fie zero pentru a face import selectiv de forță de muncă - și alte State Membre precum Polonia au șomaj, însă importă forța de muncă necesară cantitativ si calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii. Anul trecut, Polonia a înregistrat în economie o forță de muncă din afara UE de 1 milion de persoane, din care 40.000 numai în sectorul transportului rutier – inclusiv șoferi profesioniști din afara UE. Pentru a putea rămâne competitivi pe piața europeană, transportatorii români au nevoie să beneficieze în egală măsură cu transportatorii din alte State Membre de prevederile legislației europene privind angajarea legală de șoferi din afara UE (cf. Regulamentului european 1072/2009 - Articolul 5 Atestatul de conducător auto). Legislația europeană permite Statelor Membre organizarea testării CPC într-o limbă străină, iar alte țări din UE au adoptat deja măsuri în acest sens, în timp ce în România această testare nu se organizează decât în lb. română. Considerăm că nu este justificată obligativitatea cunoașterii limbii române de către un șofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator român, pentru că în România se pot angaja fără probleme cetățeni străini din oricare stat membru UE fără a avea obligația de a cunoaște limba română, așa cum şi cetăţenii români se pot angaja oriunde în UE. Dacă pentru aceştia comunicarea în limba engleză sau într-o altă limbă străină nu este o problemă, atunci nu ar trebui să fie nici pentru extra-comunitari. Salutăm faptul că procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, stabilită de MAI, prevede că proba teoretică se poate susține, la cerere, în limbile engleză, franceză sau germană.  Similar procedurii MAI și conform legislației și practicii europene actuale, vă rugăm să dispuneți măsuri urgente care să asigure cadrul necesar organizării testării CPC în limba engleză pentru facilitarea angajării de către transportatorii români a șoferilor din afara UE, în contextul crizei acute de șoferi profesioniști din România.

  • Reconversia profesională prin alocarea de fonduri europene pentru programe de formare a șoferilor profesioniști, urmând modelul unor State Membre vecine precum Ungaria, în care Guvernul a emis o hotărâre privind asigurarea cadrului legal de finanțare a formării profesionale necesare pentru a compensa lipsa acută de șoferi profesionisti cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, în vederea creșterii competitivitatii firmelor maghiare de transport rutier de marfă și persoane.

Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulțumim și vă asigurăm de înalta noastră considerație.

 

Secretar General,
Radu Dinescu

Click aici pentru varianta PDF a documentului



Ultima modificare a paginii: 05.12.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii