UNTRR


Intervenţia UNTRR nr. 3706/01.08.2018 adresată Doamnei Maria Magdalena Grigore - Secretar de Stat Ministerul Afacerilor Externe ref. solicitare sprijin MAE în facilitarea transporturilor rutiere internaţionale – încheiere acord bilateral România - China şi adoptarea protocolului eCMR

Stimată Doamnă Secretar de Stat,

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită sprijinul Ministerului Afacerilor Externe - MAE pentru facilitarea transporturilor rutiere internaţionale, reamintind că transportul rutier de marfă a fost în 2017 principalul contributor la exportul de servicii al României, conform datelor BNR şi considerând importanţa dezvoltării în continuare a acestui sector competitiv al economiei româneşti.

Având în vedere experienţa dumneavoastră vastă în transporturi, vă adresăm rugămintea de a sprijini numeroasele demersuri UNTRR, transmise atât Ministerului Transporturilor cât şi Ministerului Afacerilor Externe, privind încheierea unui acord bilateral referitor la transportul rutier internaţional de mărfuri între România şi China, precum şi urgentarea adoptării protocolului eCMR.

 

1. Oportunitatea încheierii unui acord bilateral România - China privind transporturile rutiere internaţionale, având în vedere aderarea Chinei la Convenţia TIR şi programul OBOR

Aderarea Chinei la Convenţia TIR, pe 5 iulie 2016 şi demararea primelor operaţiuni TIR de către China în 2018, va conduce la o creştere semnificativă a fluxului de mărfuri din China, creând oportunităţi mari pentru dezvoltarea în continuare a operaţiunilor de transport TIR între China şi Europa, prin Asia Centrală. Mai mult, 6 din ţările vecine Chinei au implementat deja sistemul TIR, inclusiv Rusia şi Kazahstan, care sunt utilizatori mari de sistem.

Încă din anul 2015, UNTRR şi IRU - Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere, au iniţiat proiectul "Europa-Asia pe Drumul Mătăsii", urmărind interconectarea mediului de afaceri european şi românesc cu pieţele mari din regiunea asiatică, având în vedere aderarea Chinei la TIR şi faptul că ţările din Asia Centrală, precum Kazahstan şi Kârgâzstan au arătat o creştere extrem de dinamică în utilizarea sistemului TIR în ultimii ani, acestea fiind ţări importante de tranzit pentru mărfurile originare din China. Proiectul "Europa-Asia pe Drumul Mătăsii" s-a derulat până la graniţa cu China, pe următorul traseu: România - Bulgaria - Turcia - Georgia - Armenia - Georgia - Azerbaidjan - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan- Tadjikistan - Kârgâzstan - Kazakhstan - Federaţia Rusă - Mongolia - Federaţia Rusă - Ucraina - Republica Moldova - România. Pe parcursul acestui traseu, o delegaţie UNTRR a vizitat asociaţiile profesionale similare membre IRU din toate aceste ţări, semnând protocoale de colaborare şi realizând un schimb de informaţii de interes pentru transportatorii români care realizează operaţiuni de transport pe aceste relaţii. Mai multe informaţii privind acest proiect sunt publicate aici: www.tirsilkroad.net

În prezent, cel mai important program politic al Chinei "O centură, un drum" (OBOR - One Belt, One Road), urmăreşte revitalizarea vechiului Drum al mătăsii prin iniţiativa Chinei de a dezvolta rute comerciale cu ţările din Europa şi Asia Centrală, care au potenţialul de a facilita semnificativ dezvoltarea transportului rutier internaţional în regiunea eurasiatică. Acest program oferă oportunităţi importante pentru operatorii de transport rutier români, fiind necesar să fie susţinut prin investiţii, dezvoltarea infrastructurii de transport şi utilizarea instrumentelor de facilitare a schimburilor comerciale, cum ar fi regimul TIR şi încheierea unui acord bilateral de transport România-China.

În lumina celor mai sus menţionate, vă rugăm să sprijiniţi demersul UNTRR privind urgentarea realizării unui acord bilateral referitor la transportul rutier internaţional de mărfuri între România şi China, pentru dezvoltarea activităţilor şi a profitabilităţii firmelor de transport rutier româneşti prin creşterea volumelor şi găsirea de noi oportunităţi de afaceri şi colaborări cu China şi ţările din regiunea asiatică. Considerăm că acest Acord trebuie să urmărească liberalizarea transporturilor România-China, oferind transportatorilor români oportunitatea de a transporta mărfuri din UE spre China. Precizăm că alte ţări din regiune, precum Turcia, au realizat deja demersuri pentru a pune bazele unui acord bilateral de transport rutier cu China, pregătindu-se astfel să fructifice imediat oportunitatea intrării Chinei în Convenţia TIR.

 

2. Necesitatea urgentării adoptării Protocolului Adiţional la Contractul pentru Transportul Internaţional de Mărfuri pe Şosele e-CMR în România

Protocolul Adiţional la Contractul pentru Transportul Internaţional de Mărfuri pe Şosele care prevede utilizarea CMR electronic (e-CMR) a intrat în vigoare în 2011 şi a fost ratificat până în prezent de 17 ţări - Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franţa, Iran, Letonia, Lituania, Luxembourg, Olanda, Moldova, Rusia, Slovacia, Slovenia, Spania, Elveţia şi Turcia.

Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere(IRU), în cadrul căreia UNTRR este membră activă investighează dezvoltarea de soluţii care să permită utilizarea e-CMR pe scară largă în următorii ani. Cu sprijinul IRU, UNTRR, alături de asociaţiile membre IRU din Republica Cehă, Germania, Grecia şi Serbia vor începe să testeze, în perioada următoare, utilizarea electronică a Contractului de Transport Internaţional de Mărfuri pe şosele (e-CMR), ca parte a unui amplu proiect European - AEOLIX (Arhitectura schimbului de informaţii în logistica europeană), finanţat de Comisia Europeană (CE). Pilotarea operaţiunilor e-CMR transfrontaliere este în concordanţă cu viziunea Comisiei Europene privind un viitor digital şi mai eficient pentru mobilitate, prezentată în cel de-al treilea pachet de mobilitate publicat recent, care include o propunere legislativă privind documentele electronice de transport.

În acest context, este crucial ca România să ratifice Protocolul e-CMR, pentru a facilita accesul transportatorilor români la utilizarea scrisorilor de transport electronice, care reprezintă primul pas spre operaţiunile de transport complet digital, contribuind la eficientizarea logisticii la nivel european, precum şi la facilitarea monitorizării fluxurilor de mărfuri în special cele purtătoare de accize sau cu risc sporit de fraudă. Deşi în data de 6 decembrie 2017, Comisia de Dialog Social a Ministerului Transportului a avizat pozitiv Proiectul de Lege pentru aderarea la Protocolul adiţional la Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR) privind scrisoarea electronică de trăsură - cu toate acestea, Proiectul nu a plecat către Parlament. Având în vedere competenţa MAE în acest dosar de actualitate pentru transportatorii români, vă adresăm rugămintea de a realiza toate demersurile necesare urgentării adoptării Protocolului e-CMR de către România.

Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulţumim şi vă stăm la dispoziţie pentru orice informaţii suplimentare privind demersurile UNTRR.

Cu deosebită consideraţie,

Secretar General
Radu dinescu

Click aici pentru varianta PDF a documentului





Ultima modificare a paginii: 08.08.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii