UNTRR


Intervenția UNTRR nr. 188/31.01.2018 adresată domnului Ministru Lucian Șova - Ministerul Transporturilor, ref. eliminarea supraaccizei la carburanți pentru a proteja industria de transport și implicit populația, în lipsa unei scheme de rambursare a supraaccizei către transportatorii rutieri, similară cu practicile din 6 țări UE: Ungaria, Slovenia, Belgia, Franța, Italia, Spania

Nr. 188/31.01.2018

 

                    

MINISTERUL TRANSPORTURILOR

Domnului Lucian ȘOVA- Ministrul Transporturilor

 

Ref: Eliminarea supraaccizei la carburanți pentru a proteja industria de transport și implicit populația, în lipsa unei scheme de rambursare a supraaccizei către transportatorii rutieri, similară cu practicile din 6 țări UE: Ungaria, Slovenia, Belgia, Franța, Italia, Spania

 

Stimate Domnule Ministru,

 

            Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că firmele de transport rutier vor fi nevoite să crească tarifele de transport marfă cu 20%, cu efecte directe și imediate în prețurile la raft ale produselor de strictă necesitate și similar tarifele de transport persoane, ca urmare a creșterii costurilor cu carburantul după majorarea accizei și a lipsei unei scheme de rambursare a acesteia către transportatorii rutieri.

            În prezent prețul motorinei este mai mare cu cel puțin 1 leu/litru față de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanți, motivat de:

  • Majorarea cu peste 21% a accizei la motorină, în 15 septembrie și 1 octombrie 2017, de la 1518,04 RON/1000 litri la 1838,04 RON/1000 litri, impactul accizei și TVA-ului în prețul carburantului la pompă fiind în acest moment de 50% din total.
  • Creșterea prețului barilului de petrol cu 40%, de la 50 la 70 dolari/baril, față de finalul lunii august 2017
  • Deprecierea monedei naționale față de euro cu 1,5% (prețurile produselor finite obținute din petrol se calculează în euro)
  • Creșterea ratei anuale a inflației în luna decembrie 2017 la 3,32%, în condițiile în care în luna august 2017, rata anuală a inflației a fost de numai 1,2%.

            Majorarea accizei la carburanți a avut ca impact scăderea consumului în România prin migrarea alimentărilor cu combustibil în alte state, cum ar fi Bulgaria, Ungaria sau Austria, a transportatorilor români care fac curse în Europa. Transportatorii rutieri care lucrează în România și nu pot alimenta în afara țării sunt nevoiți să majoreze tarifele de transport imediat cu 20% pentru a nu intra în faliment.

            Prin comparație, în Ungaria acciza e variabilă, guvernul maghiar pentru a păstra consumul la un nivel ridicat reduce acciza atunci când costul petrolului depășește 50 dolari/baril. În Ungaria, deși prețul la pompă este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nicio zi întârziere, și a accizei suplimentare (între 2 și 5,5 eurocenți per litru - la fiecare 6 luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 - 3,5 - 5,5 eurocenți per litru, la fel ca și valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri când prețul barilului de petrol este peste 50 dolari și 390 euro când prețul barilului de petrol este sub 50 dolari), costul final pentru transportatorii rutieri rămâne mai scăzut cu cel puțin 5 eurocenți/litru de motorină decât în România.

            UNTRR a solicitat în data de 5 septembrie 2017, 5 octombrie 2017 și 16 noiembrie 2017 reluarea schemei de rambursare a accizei potrivit art. 7.2 al Directivei 96/2003, pentru a păstra nivelele de competitivitate a transportatorilor români și volumele de carburanți alimentate în țară. Totodată, în luna octombrie 2017, UNTRR, Ministerul de Finanțe, Ministerul Transporturilor și Consiliul Concurenței au pregătit un memorandum privind reluarea schemei de rambursare a supraaccizei la carburant pentru transportul comercial.

            Deși sisteme similare funcționează de ani de zile în Ungaria, Slovenia, Franța, Spania, Belgia sau Italia, fără ca rambursarea să fie considerată ajutor de stat, având în vedere că nu coboară sub pragul minim european de taxare a motorinei pentru propulsie de 330 euro/1000 litri, în România schema nu s-a reluat nici ca ajutor de stat, nici în afara sferei de aplicare.

În prezent, 6 țări din UE restituie supraacciza la motorină transportatorilor rutieri:

  • Ungaria – 0,02 euro/litru (Ungaria restituie acciza 0,02 -0,035 - 0,055 euro/litru, iaracciza este de 0,358 euro/litru când prețul petrolului este peste 50 dolari/baril și 0,390 euro/litru când prețul petrolului este 50 dolari/baril sau sub)
  • Belgia – 0,177 euro/litru (acciza este de 0,508 euro/litru)
  • Slovenia – 0,095 euro/litru (acciza este de 0,426 euro/litru)
  • Franța – 0,11euro/litru pentru camioane și 0,15 euro/litru pentru autocare (acciza este de 0,531 euro/litru)
  • Spania – între 0,001 - 0,048 euro/litru în funcție de regiune (acciza este de 0,331 euro/litru fiind încadrată ca ajutor de stat)
  • Italia – 0,21 euro/litru (acciza este de 0,617 euro/litru).   

            Ajutor de stat ar putea fi considerată situația rambursării potrivit art. 5 din Directiva 96/2003, când rata diferențiată (acciza) ar scădea sub pragul minim de 330 euro/1000 litri.

            În aceste condiții în care este evident faptul că este grav afectată competitivitatea transportatorilor rutieri români, precum și încasările din acciză la bugetul de stat, UNTRR solicită Guvernului să reia imediat schema de rambursare a accizei suplimentare, iar în lipsa acesteia, să se renunțe definitiv la supraaciza la carburant.

            Exprimându-ne încrederea în dezvoltarea unui dialog real și a unui parteneriat între instituțiile noastre, spre beneficiul industriei transporturilor rutiere, așteptăm cu interes răspunsul dumneavoastră și vă rugăm să primiți expresia deosebitei noastre considerații.

            Cu deosebită considerație,

 

SECRETAR GENERAL,

Radu DINESCU

Click aici pentru varianta PDF

 

 





Ultima modificare a paginii: 01.02.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii