UNTRR


Intervenția UNTR nr. 5273/22.11.2018, adresată doamnei Prim-Ministru Vasilica-Viorica Dăncilă, Ref.: solicitare coordonare urgentă a poziției României cu alte State Membre din Estul UE pentru respingerea compromisului periculos propus de Președinția Austriacă referitor la pachetul mobilitate 1, în cadrul Consiliului de Transport UE din 03.12.2018

Nr. 5273/22.11.2018

GUVERNUL ROMÂNIEI

Doamnei Prim-Ministru Vasilica-Viorica Dăncilă

 

Ref.: solicitare  coordonare urgentă a poziției României cu alte State Membre din Estul UE pentru respingerea compromisului periculos propus de Președinția Austriacă referitor la pachetul mobilitate 1, în cadrul Consiliului de Transport UE din 03.12.2018

 

Stimată Doamnă Prim-Ministru,

 

            Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR  își exprimă îngrijorarea cu privire la proiectul periculos de compromis al actualei Președinții Austriece a Consiliului Uniunii Europene privind pachetul mobilitate 1, prin care se propune restricționarea abuzivă a transporturilor rutiere internaționale în UE, reprezentând un pas înapoi de la realizarea spațiului european unic al transporturilor conform obiectivelor Cartei Albe a Comisiei Europene și libertăților fundamentale privind circulația în UE, la care România a aderat în 2007.

            Solicităm Guvernului României să respingă ferm compromisul propus de Președinția Austriacă, respectiv:

  • Propunerea inacceptabilă privind aplicarea directivei detașării lucrătorilor la toate operațiunile de transport rutier internațional, cu exceptarea operațiunilor de transport rutier bilateral definite extrem de restrictiv de către Președinția Austriacă. Această propunere urmărește reducerea semnificativă a transporturilor rutiere internaționale operate de transportatorii români în UE cu consecințe negative asupra economiei României, în condițiile în care, reamintim că transportul rutier de mărfuri este principalul contributor la exportul de servicii al României, conform datelor BNR. UNTRR, alături de peste 50 de asociații profesionale de transport rutier din 24 de State Membre, inclusiv din Austria, au semnat Declarația comună împotriva aplicării Directivei Detașării Lucrătorilor la operațiunile de transport internațional – ultima variantă a acestei Declarații, cu un număr în continuă creștere de semnatari(anexată), este publică pe site-ul http://www.stopneoprotectionism.eu/ și pe site-ul www.postingfreetransport.org  .
  • Propunerea inacceptabilă de restricționare a cabotajului prin introducerea unei perioade de "răcire"(cooling off) de 14 zile, după ultima operațiune de cabotaj înainte ca un transportator român să poată efectua alte operațiuni de cabotaj în același stat membru cu același vehicul. Este revoltătoare introducerea oricărei obligații privind “întoacerea acasă a vehiculelor” și reamintim că propunerea similară a raportorului TRAN, Eurodeputatul Ertug (Germania) a fost respinsă în  plenul Parlamentului European din acest an.

De asemenea, ne exprimăm îngrijorarea privind propunerile Președinției Austriece legate de obligația întoarcerii acasă a șoferilor profesioniști, precum și privind retro-echiparea camioanelor cu noul tahograf inteligent, generând costuri nejustificate transportatorilor români legate de interesul Statelor Alianței Rutiere de a utiliza tahograful inteligent ca instrument de control pentru detașare și cabotaj. 

În același timp, dorim să vă semnalăm îngrijorarea UNTRR referitor la ultimele discuții din Parlamentul European privind un compromis pe marginea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 vizând modificarea regulilor europene în domeniul timpilor de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, respectiv interzicerea efectuării odihnei săptămânale normale a șoferilor profesioniști în cabina camionului. Precizăm că UNTRR a participat anul acesta la Studiul Comisiei Europene privind Spațiile de Parcare Sigure și Securizate pentru Camioane în UE, care a relevat o lipsă acută a parcărilor necesare șoferilor profesioniști la nivel european. În acest context, solicităm Guvernului României să susțină ca perioada de repaus săptămânal normală de 45 h a șoferilor profesioniști să poată fi efectuată, în continuare, în cabina camionului, conform practicii îndelungate a industriei europene de transport rutier.

OPȚIUNI FUNDAMENTALE PENTRU UN PACHET DE MOBILITATE ECHILIBRAT

  • În cazul în care accesul la piață este limitat, atunci nu ar mai trebui urmărită nici o aliniere a costurilor de operare
  • În cazul în care costurile de operare sunt aliniate, atunci ar trebui asigurate condiții egale de competiție, iar piața ar trebui să se deschidă mai departe și să se îndrepte către o liberalizare completă.

COSTUL DE REFERINȚĂ UE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER – SOLUȚIA PENTRU CONDIȚII EGALE DE COMPETIȚIE ÎN UE

. Pentru transportatorii estici, clienții vestici plătesc mai puțin de 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km pentru același transport, deși costul transportului este același pentru transportatorii din est și din vest care operează pe rutele vestice.

Plată egală pentru muncă egală în același loc - acest principiu trebuie să se aplice și companiilor din Centrul și Estul UE, nu numai angajaților, în caz contrar Pachetul Mobilitate va distorsiona grav competiția pe piața de transport europeană, legalizând discriminarea transportatorilor români și est-europeni. Așa cum in domeniul bancar se utilizează dobânda de referință EURIBOR  + marja băncii, similar ar trebui utilizat în transportul rutier european Costul de referința UE + marja fiecărei firme de transport rutier, alături de liberalizarea pieței transportului rutier în UE.

 

Decizia următorului Consiliu de Transport UE din 03.12.2018 privind pachetul mobilitate este crucială pentru viitorul transportatorilor rutieri români în UE. Solicităm sprijinul dumneavoastră pentru coordonarea urgentă a Ministerului Transporturilor și Reprezentanței Permanente a României la UE cu celelalte State Est-Europene care sunt afectate de propunerile Președinției Austriece privind pachetul mobilitate, pentru a apăra intereselor transportatorilor rutieri est europeni în cadrul Consiliului de Transport al UE, respingând ferm propunerile abuzive din actualul proiect de compromis al Președinției Austriece.

 

Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulțumim și vă asigurăm de înalta noastră considerație.

 

Secretar General
Radu Dinescu

Click aici pentru varianta PDF a documentului





Ultima modificare a paginii: 05.12.2018

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii