UNTRR


COMUNICAT DE PRESĂ, 14.05.2015: UNTRR cere Guvernului și Parlamentului o legislație clară cu privire la diurnă și nu anularea unor obligații fiscale care contrazic legea actuală

14.05.2015

COMUNICAT DE PRESĂ


UNTRR cere Guvernului și Parlamentului o legislație clară cu privire la diurnă și nu anularea unor obligații fiscale care contrazic legea actuală


București, 14 mai 2015 - Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că proiectul de lege privind anularea unor obligații fiscale, printre care și cele impuse diurnelor acordate șoferilor profesioniști de la firmele de transport, este abuziv și creează un precedent periculos în nerespectarea legislației fiscale.


UNTRR a semnalat încă de la finalul anului trecut abuzurile organelor de control care au recalificat retroactiv sumele acordate șoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială și, prin urmare, au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuții sociale și accesorii la toate aceste sume. Dacă măsura s-ar aplica la toată industria de transport ar însemna că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ar trebui să colecteze taxe și impozite de la transportatori de 6 miliarde de euro, sumă care ar duce la falimentul întregii industrii și cu consecințe deosebit de grave pentru economia țării.


UNTRR cere Guvernului și Parlamentului să clarifice legislația în domeniu, deoarece diurna acordată șoferilor profesioniști nu poate fi încadrată în aceeași categorie cu sumele plătite angajaților pe drepturi de autor, PFA  sau cu impunerea unor contribuții sociale pentru dividende de câțiva lei. Fără o clarificare a legislației, această amnistie fiscală doar întărește poziția Executivului că până acum diurna șoferilor a fost acordată nelegal.


”Acest proiect este gândit pentru două categorii de contribuabili – cei supuși unor abuzuri și inechități și unor așa ziși evazioniști fiscali pentru care 1 iunie 2015 reprezintă momentul T”0”. Evident că transportatorii, în viziunea autorităților, sunt încadrați în cea de-a doua categorie și suntem demni de mila amnistiei. Această abordare arată faptul că orice lege existentă poate fi considerată inexistentă în orice moment și toți cei care au respectat legea respectivă pot fi considerați infractori. Noi ne dorim un moment T”0” la care legislația să devină clară, iar firmele de transport să-și poată dezvolta afacerile fără să fie trimise în corzi de diferite modificări legislative care apar de pe o zi pe alta”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.


Precizăm că plata diurnei (indemnizației de delegare) către șoferii din transportul internațional de mărfuri, pentru deplasările pe care aceștia le desfășoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România și niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană și neprevăzute, și nu venituri.


De asemenea, vă reamintim că, în contextul controalelor fiscale efectuate pe parcursul anului 2014 la agenții de muncă temporară, organele de control au recalificat sumele acordate de aceștia cu titlu de diurnă drept venituri de natură salarială având în vedere specificul acelei situații, care nu are legătură cu situația transportatorilor și șoferilor. Tocmai de aceea, prin comunicatul nr. 908173 din data de 23 octombrie 2014, ANAF a tranșat o distincție netă între situația transportatorilor și cea a agenților de muncă temporară: ”În ceea ce privește statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România precizăm că activitatea acestuia face obiectul unor reglementări speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementări speciale există și în situația personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier și feroviar internațional etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agenții de muncă temporară. Nu există niciun motiv legitim pentru care autoritatea fiscală să revină asupra acestei aprecieri corecte. De asemenea, UNTRR cere modificarea Legii 223/2007 prin includerea expresă și a transportului rutier internațional de marfă și persoane.


Instanțele judecătorești, prin hotărâri irevocabile, au stabilit la rândul lor că, din punctul de vedere al legislației muncii, activitatea șoferilor are natura unei delegări și au obligat angajatorii la plata sumelor cuvenite cu titlu de diurnă, recunoscând astfel acordarea acesteia și pentru șoferi în aceleași condiții ca pentru orice altă categorie de angajați.


* * *


Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.





Ultima modificare a paginii: 14.05.2015

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii

Centenar